Backstreet Boys: Forum, København

Backstreet Boys, Forum, København

Backstreet Boys: Forum, København

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Det var et propfyldt Forum af forventningsfulde gamle fans, der mødte Backstreet Boys denne lørdag aften i København. Som at være til en One Direction-koncert, hvor publikum kan alle teksterne udenad, men stadig har en fadøl i hånden. Stemningen var på kogepunktet fra start, da de fem herrer åbner meget sigende med hittet "The Call", til stor fornøjelse og fællessang fra de 10.000 fremmødte. Og hvis man var fan i 90'erne af boybandet, der nu er blevet til manbandet, så kan man næsten ikke andet end at knibe en tåre i ren begejstring over udførelsen; alle fem mænd i ens hvide suits, dansende til minutiøst planlagt koreografi, som stod de live på MTV. Det er kikset, tæt på en kliché, men det går lige i nostalgikerens pop-hjerte. Jeg mener, kunne de have gjort det anderledes? Der er heller ikke nogen tvivl i kvindernes hukommelse; de hviner ekstra højlydt, hver gang barndomsheltene Nick og Brian indtager mikrofonen.

Desværre hjælper hverken stemning eller fordums teenage-skrigeri på det faktum, som efterhånden er begyndt at kendetegne Forum: dårlig lyd. Det blev især tydeligt sådan en aften med BSB, der på trods af fine vokaler og kor-harmonier,lød mudret og forvrængende. Og de sang altså sing-back. Der var ikke engang et band at lave lyd på. Undskyld mig, men det holder altså simpelthen ikke, at selv pre-indspillede tracks lyder som en forstørret boombox, hvor batterierne er ved at dø. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis boybandets skyld, bandet som i øvrigt også skal have cadeau for at spille et par numre akustisk, med egne hænder på instrumenterne, hvor lyden var betragteligt bedre.

Publikum fik dog præcis det, de havde ønsket - en kæmpe lang hit-parade fra 1997 og frem. Selvom BSB udgav et spritnyt album i sommer, og har opkaldt touren efter samme titel, "In A World Like This Tour", havde gutterne bestemt ikke misforstået, hvorfor publikum egentlig var troppet op. Derfor blev vi da også velsignet med et hav af ørehængere som "As Long As You Love Me", "I'll Never Break Your Heart", "Show Me The Meaning Of Being Lonely", "Quit Playing Games (With My Heart)" og sidst, men absolut ikke mindst, ekstranumrene "Everybody (Backstreet's Back)" og "Larger Than Life". Salen kogte, mildt sagt. Ikke én frasering var forkert.

Det føltes næsten ligesom at høre en Best Of-plade, bare med 10.000 mennesker ved siden af. Og der er noget ganske særligt i at stå så mange mennesker på ét sted og skråle med i fællesskab på omkvæd efter omkvæd. Som en EM-finale under nationalsangen. Bare igen og igen og igen. Så ja, der var dårlig lyd og ja, de sang til sing-back, men det var en fantastisk opsummering af ens teenageliv, med hjertesorger, første kys og sodavandsdiskotek, bragt sammen på én aften. Som en ægte BSB-fan råbte under koncerten: "det er den bedste aften i mit liv!"

Om det var den bedste aften i mit liv? Næppe. Så skal der et par ekstra musikalske boller på suppen. Men man får nærmest ikke en bedre pop-oplevelse end det her, og én ting er ihvertfald helt sikkert – jeg ville ikke have været andre steder i går lørdag aften.