The Men : Loppen, København

The Men , Loppen, København

The Men : Loppen, København

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Arkivfoto

På bedste Loppen-vis var tirsdag blevet til onsdag, før amerikanske The Men indtog scenen, og de lagde ganske hårdt fra land, idet de havde valgt, at der for alvor skulle skrues op for samtlige instrumenter på scenen. Det ér virkelig kedeligt at snakke om lyd, men koncerten med The Men lød for det meste virkelig dårligt, herunder kan det fremhæves, at man kun sjældent kunne høre vokalen.

Jeg vil gerne være fortaler for The Men-pladerne, og i særlig grad det seneste udspil, "Tomorrow's Hits", som har markeret et markant skifte i bandet lyd, og derfor er det med spænding, at man afventer, hvilken tilgang bandet har til deres sætliste. Som allerede nævnt forsøges numrene udlignet ved bare at spille højt og hæmningsløst, hvilket mest resulterer i en gang 60'er-rock-mudder. Bandet lægger fra land med et par deciderede jam-sessions, som dog viser masser af energi, men på den anden side er det, som om koncerten på den måde tøver lidt med at komme i gang.

Et cover af The Chills' "Pink Frost" markerer en stilændring i sættet og virker som sådan fint nok, men med sæt på lige omkring 60 minutter og et 14 dage gammelt album på samvittigheden virker det også bare en anelse overflødigt.

Til trods for momentane fine øjeblikke som for eksempel den boogie-rockende "Another Night" hen imod slutningen af koncerten bliver det temmelig hurtigt en ret ensformig oplevelse at se og høre på The Men hamre løs på deres instrumenter. Jeg ved ikke, om det skal forestille et forsøg på at bringe noget live-energi til sangene, at der på den måde bliver braget igennem, men det bidrager mest til en ensformighed i musikken, og sangenes særegenhed bliver for det meste kvalt. Efter præcis en time slutter bandet, og der bliver i udtalt grad ikke klappet på ekstranumre (for at være fair kan det sene tidspunkt på en hverdagsaften have spillet ind her). Det er basis for lidt af en live-revanche, når The Men spiller på Roskilde Festival til sommer.