Christopher: Store Vega, København

Christopher, Store Vega, København

Christopher: Store Vega, København

Anmeldt af Keld Broksø | GAFFA

Væk med fordommene om overhypede, talent- og håbefulde unge knægte på 22 år, deres hvinende heppekor på overdosis af østrogen - og væk med mistro til, hvad sådan nogle knægte kan - og ikke kan. Det var besværgelsen, inden denne anmelder trådte ind i Store Vega og for første gang skulle høre fænomenet, unge Christopher, som vist nok kunne få selv en antik milesten til at synge med på det virkelige gennembrudshit "Told You So."

Et åbent sind måtte findes frem bag mere defensive rockattituder i denne sammenhæng (Jeg havde en metal T-shirt på for at dresse lidt op!)

Lad det være sagt med det samme: Jeg har hørt livekoncerter i flere år end Christopher Nissen (for sådan hedder han!) har levet. Det var også en sær fornemmelse at gå ud ad døren, hvor datterens veninde, Ellen, i konfirmationsalderen spørger, om det virkelig var HAM Christopher, som jeg skulle høre..!

Men nu må det altså frem: Christopher holder!

Det var ikke bare den der cool, lille detalje med at komme ind i læderjakke og solbriller, som lige blev smidt ud til de entusiastiske og en anelse hysteriske fans i åbningsnummeret "Nympho." Ganske sjovt, men musikken swingede faktisk lige fra start.

Om end sådan på den lidt ubekymrede og ikke særligt dybe, men ret underholdende, lalleglade og uskyldige måde, som Christophers mor sikkert kan huske fra Wham!. Og det er nok ikke så ringe endda, når man gør sig i pop.

Godt henne i koncerten bedyrede han, at det her var en drengedrøm i opfyldelse: Et udsolgt Vega! Jeg vil godt vædde en halvlunken, vitaminfattig, skånsk mellanöl på, at det her kun er begyndelsen på noget endnu større (så har jeg ikke risikeret for meget), men der er noget befriende jordnært over Christophers måde at have star quality på. Ydmyghed overfor situationen (for succes med gennemslag i nok så mange sociale medier kan som bekendt hurtigt fordampe igen). Samtidig var der en befriende, udansk selvsikkerhed og tro på egne evner. Og ikke mindst noget at have den tro i.

Den gode stemning og nærværet holdt hele vejen, men skal man være nøgtern midt i festen, så var der svingninger i kvaliteten. Eksempelvis er nummeret "Doctor" fint, men ikke så stor en ørehænger som "Crazy." Og vi skulle helt hen til andet ekstranummer, før vi fik "Told You So" i en ganske overbevisende version, som efter min mening lægger afstand til alle øvrige numre den aften i både kvalitet og originalitet. Indimellem kunne jeg selv ret hurtigt få nok af romantiske ballader, der også var en del af. Men indrømmet – det stod jeg temmelig alene med. Bandet syntes at befinde sig bedst i up-tempo, hvor der kom rigelig ammunition til det proklamerede festformål for aftenen. Og jo, Christopher, det blev sgu en fest!

Også selv om der ikke var diskussion om midtpunktet.

Når hele bagtæppet viser knægtens ansigt, så er det svært for resten af bandet at komme til, men Christopher skal prise sig lykkelig for, at bas, keyboards og trommer er så sammentømrede og steady, som de er. Nogle gange knækker stemmen lidt over, og et par falske udslip samles proff op af bandet, så de færreste lægger mærke til bøfferne.

Det er et ungt band med en ung frontmand – og blot to albums i bagkataloget "Colours" og "Told You So". Men der er ingen tvivl om frontmandens retning, egen stil og udstråling. Der er rigelig tid i karrieren til at slibe et par kanter af, og fremfor alt var man godt underholdt i Christophers selskab i en ganske afvekslende koncert lige fra den akustiske guitars blødhed til funky riffs på elspaden og hårdt pumpede dance-beats.

Og underholdning er jo selve målet med koncerter af den kaliber, så jo jeg mener det: Christopher holder! Og den konklusion behøvede jeg ikke at nå frem til ved en meningsmåling blandt tilfældigt udvalgte piger i køen på et par hundrede meter efter koncerten; Christopher stillede nemlig op i foyeren og sørgede for profitmaksimering ved at signere merchandise. Man skal smede...osv.