Tool: Toyota Center, Houston, Texas

Tool, Toyota Center, Houston, Texas

Tool: Toyota Center, Houston, Texas

Amerikanske Tool er et band, der gør tingene på deres egen måde og i deres eget tempo. De har blot udgivet fire studiealbum i deres længere end 20-årige karriere, og deres seneste udgivelse 10.000 Days ligger også helt tilbage fra 2006. Når man tager bandets indflydelse og position inden for den hårde rock i betragtning, er det heller ikke så overraskende, at alle koncerterne på denne 12 koncerter lange turné i USA og Mexico blev udsolgt med det samme, billetterne blev sat til salg.

På trods af den lange pause siden sidste album bliver der dog ikke luftet nogle nye toner fra bandet, så noget kunne tyde på, at fans stadig må vente lidt tid endnu, før et eventuelt nyt Tool-album vil se dagens lys. Til gengæld kan koncerten nok bedre beskrives som en form for Greatest Hits, hvis man kan sige det om et band, der ynder at gøre deres albums til hele oplevelser.

Unik kombination af musik og det visuelle

Den visuelle side af en Tool-koncert er en meget vigtig del af den samlede oplevelse. Opstillingen er den samme, som bandet har brugt i en del år efterhånden, men noget atypisk for et rockband med bassisten og guitaristen i forgrunden, mens trommer og forsanger Maynard James Keenan er i baggrunden. Det vigtigste for bandet er at levere en totaloplevelse, der understøttes med videoer under alle sangene på de tre storskærme bag scenen. Derudover spiller lyssætningen også en rolle, da der konsekvent kun bliver lyst på de tre medlemmer med instrumenter, mens Keenan står i baggrunden og fremstår mest som en krigsdansende skygge på storskærmen bag ved scenen. I Tools univers er det vigtigere at have fokus på den samlede oplevelse end de enkelte medlemmer.

Bandet lagde standarden fra starten med Hooker With A Penis og gjorde det tydeligt, at aftenens koncert ville fokusere på de hårde og mere lettilgængelige numre. På trods af at alle billetter, inklusive salen foran scenen, er solgt som siddepladser, er de fleste af arenaens 19.000 tilskuere oppe at stå fra starten af. Herefter fulgte en af bandets gennembrudssange i form af Sober tilbage fra deres debutalbum Undertow i 1993. Selvom der er tale om en ældre sang, kan en stor del af publikum synge med på hele teksten. Fællessang bryder ud til sidst i sangen med "Why can't we not be sober, I just want to start things over, Why can't we sleep forever? I just want to start this over",inden bandet hårdt og aggressivt afslutter sangen.

Bandet viser gennem koncerten, hvorfor de bliver værdsat som et af de bedste og vigtigste rockbands de sidste 20 år. De mestrer at kombinere både de stille og hårdtslående passager. Bedst bliver det illustreret i Lateralus, der er en 14 minutters episk rejse ind i alle rockens afkroge. Sangen efterlader en helt forpustet, og den efterfølgende 12 minutters pause, der bliver annonceret som en nedtælling, kommer helt belejligt i og med at ens følelser har været på en lang rejse, som man lige har brug for at bearbejde inden anden halvdel af koncerten.

Grænser nedbrydes

Som start på 2. sæt viser Danny Carey, at han er en af verdens absolut bedste trommeslagere, da han alene med nogle få samples giver os et cover af King Crimsons B' Boom. På trods af at der er tale om en vild trommesolo, fungerer det faktisk også helt fint som en sang.

Koncertens finale består af tre sange fra Ænima startende med Forty Six & 2. Her bliver der midt i sangen hejst lysdioder ned foran bandet, så kombinationen af bandet og det visuelle er nu fuldendt, da medlemmerne nu er en del af en 3D-oplevelse. At bandet som tidligere nævnt ikke er bange for at blande udtryk fra andre genrer, viser de i Ænema, hvor en stor diskokugle bliver lyst op bagerst i salen, hvorfra masser af glimmer drysser ud over publikum. Som en fantastisk afslutning bliver en udvidet Stinkfist leveret, hvor flere ekstra guitarsoloer er tilføjet.

På trods af, at Maynard James Keenan har sunget bedre i sine yngre dage, og at koncerten bød ikke på de store overraskelser, hvis man har set Tool før, fik de slået fast, at bandet er helt sine egne. Via deres fantastisk velspillede sange kombineret med den visuelle side formår de at tage publikum på en rejse ind i deres univers, som er en berigelse at være en del af. Undervejs bryder bandet flere gange normerne for, hvad et rockband kan levere live, men i Toolsunivers giver ting mening, som normalt ikke vil give mening til andre lignende koncerter. Koncerten er et fint eksempel på, at summen af de fire medlemmer af bandet giver meget mere end fire, og at opleve Tool anno 2014 er stadig enormt inspirerende, da de som ingen andre stadig formår at levere et yderst overvældende liveshow.