Rick Ro$$
Mastermind

Rick Ro$$: Mastermind

Album / Slip-N-Slide
Udgivelse D. 03.03.2014
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Det er et rigtig godt træk at have Sean "Diddy" Combs bag knapperne som executive producer på dette album, for det er det, der hiver det hjem. Sammen med de andre producere har de fået lavet en god og sikker baggrund for Ross, som han trygt kan læne sig op ad. De skal nok redde ham. Og det gør de. Deres sans for beats, lydbilleder med samplinger og moodsettere er imponerende. De veksler mellem tungt og let og gør det rigtig gelinde. Det er måske ikke så voldsomt nyt, men resultatet er, at musikken er strikket sammen, så den fungerer rigtig godt - og er ørehængende, uden at det hverken alt for let eller alt for poppet.

For med Ro$$ bliver det nødt til at have kant. Det er ikke nyt, at Ro$$ er ambitiøs, og dette album er da heller ingen undtagelse med Diddy ved roret og en god stribe af gæster ved sin side. Sagen er bare den, at Ro$$ stadig ikke er en særlig dygtig rapper. Han er ganske simpelt ikke stærk nok i vokalen til at trække den hjem, og det bliver allermest synligt, når hans features overstråler ham, som eksempelvis i In Vein (feat. The Weeknd).

Der er flere eksempler – Devil is a lie (feat. Jay Z) eller War is Ready (feat. Jeezy), og flere af de tracks, han selv står for, falder helt til jorden. Det gælder for eksempel Walking On Air. Med dette sjette studiealbum er det på den måde en stadfæstelse af, at det at være "rapstjerne" ikke altid handler om at være en dygtig rapper. Ro$$ har oceaner af attitude og han er hård i filten. Hans gangsta-stil og tilbagelænede hårdhed er måske den, der gør ham interessant. Men det alene gør ikke det samme for hans album.