Emmylou Harris: Wrecking Ball, 2 cd, 1 dvd

Emmylou Harris
Wrecking Ball, 2 cd, 1 dvd

Album / Nonesuch / Warner
Udgivelse D. 16.04.2014
Henrik Friis

I midt-90'erne var det ikke mange nano-sekunder, min vennekreds brugte på country-musik. Men to udspil – og overraskende nok fra genrens gamle stjerner - ændrede afgørende på det. Dels Johnny Cash' rå American Recordings-album i '94, som skar direkte gennem genre-klichéerne og ind til benet af det store format. Og så Emmylou Harris' Wrecking Ball, der året efter gik i en helt anden retning og med Daniel Lanois som producer åbnede vinduet på vid gab for de alle de musikalske retninger, Harris' musik i virkeligheden havde mulighed for at tage med de rette fødselshjælpere.

Sidstnævntes snarlige 20 års jubilæum fejres her med ekstra cd og dvd fra optagelserne i Lanois' stemningsmættede New Orleans-bolig, hvor magien blev til. Tilsammen har man et dokument, hvor Harris' selverkendt længtes efter at krydse genre-grænserne og "bare lave musik" – og hvor Lanois med alle erfaringerne fra Dylan, Gabriel, U2 og solo-karrieren havde midlerne til at investere sig selv og væve det tæppe af svævende stemning, som førte Harris ud i kroge, hun ikke havde været i før – og hvor hun kunne slippe fuglen fri: Den hjerteskærende, skrøbelige og smukke stemme, der flakser op og ned ramt af livets modpoler og alligevel ender med at synge med styrket kraft. Uanset om fortællingerne er hendes egne, Lanois', Dylans, Hendrix' – eller Steve Earles, Anna McGarrigles eller Neil Youngs, som er med på såvel cd som dvd.

Det er seksstjernet tidløst. Ekstra understreget af dels den dejlige stemningsmættede, kornede dvd-dokumentar om processen med interviews og klip fra indspilningerne (filmet på musikkens præmisser – man fornemmer virkelig ånden). Og dels cd 2 hvor ellers flotte versioner af Leonard Cohen, Richard Thompson, Lanois og Harris-sange – udført i samme smukke stemnig som på original-albummet – alligevel understreger den hårfine grund til, at de ikke nåede med.