The Minds of 99 : Offspring Festival, Tivoli

The Minds of 99 , Offspring Festival, Tivoli

Anmeldt af Kasper Bruun Vindum Brandt | GAFFA

I rødt lys kl. 22 gik de seks drenge fra The Minds of 99 på, hvorefter up-tempo poptrommer indtog scenen badet i rødt lys og Plænen i Tivoli med "Et Barn Af Min Tid". Forsanger Niels Brandt skreg "TIVOLI", og det fremmødte publikum kvitterede prompte tilråb og hujen. I et inferno af hvide lyskegler og delay blev koncerten startet med et energiniveau så højt, at bassisten hurtigt så træt ud. Det gjorde publikum også, og kun en dedikeret skare nærmest scenen vedholdt hopperiet sammen med forsangeren.

Men de poprockede drenge lagde sig ikke for det halvfesne publikum, og især trommeslageren varmede gryderne. Måske var det fordi, han ikke så den flade masse igennem sine sorte solbriller. Men ihærdig var han. Først ved et langt guitarforspil efter 10-15 minutter fik han vejret. Guitarforspillet fik lov til at feede derudad, indtil Niels igen hoppede frem fra mørket bag scenen. Sammen kæmpede sekstetten febrilsk for at vække et søvndysset publikum, der ikke lige sådan lod sig inspirere. Musikken var velspillet, og det forekom at være en medleyagtig start, uden overflødig snak.

Helt oppe foran stod den dedikerede fanskare stadigvæk og piskede The Minds of 99 fremad, hvis de da skulle have glemt, hvordan man gør. Det havde de ikke – drengene – men det brede publikum vågnede først for alvor, da Niels Brandt annoncerede næste nummer som "Det er Knud Som Er Død". Fællesskrig og et øjebliks eufori bruste ned gennem rækkerne, alt i mens smukke toner indledte Brandts noget nasale stemme. Igennem sangen forandredes stemmeføringen dog noget, hvorfor den siden blev hæs og endte ud i et ekko af alfabetiske vokallyde.

Selvom The Minds of 99 forsøgte at skabe en fest, endte de 45 minutter som en noget ensidig affære for os, der ikke overgav os til det psykedeliske farveshow og det hurtige trommebeat.

Det blev endda helt paradoksalt, da Niels selv greb guitaren og lod sine venner hvile, mens han sang "Er du her stadig?" til et måbende publikum. Den stille sang klædte dog den nasale vokal, men publikum var ladt alene, indtil tempo 120 på metronomen igen indfandt sig fra trommestolen. For det var den energi og fart, som arrangementet på Plænen denne fredag aften skulle have – en energi og fart, som til gengæld fordrede ensidigheden, der kedede publikum uendeligt meget.

Der var glimtvise perler denne aften fra The Minds of 99's hånd. De prøvede og prøvede, men vi blev aldrig rigtigt fortryllet.