The Eclectic Moniker : Offspring Festival, Plænen, Tivoli

The Eclectic Moniker , Offspring Festival, Plænen, Tivoli

Anmeldt af Henrik Jensen | GAFFA

The Eclectic Moniker har efterhånden sat sig fast på det danske musikmarked. Som et af de forholdsvis få bands, der har vundet P3's KarriereKanonen (2011), har The Eclectic Moniker bevist, at denne licensfinansierede konkurrence kan føre noget godt med sig. De er en gruppe, der med mange års erfaring i bagagen har understreget, at det kan betale sig at blive ved at prøve. Hvis man vel at mærke har talentet.

Og netop nytænkning og talent har vist sig at kunne betale sig for The Eclectic Moniker, der blander pop med indie-rock, calypsorytmer og meget mere. Dette har de markeret op til flere gange, og var man en af de heldige, der så dem optræde til NorthSide 2013, vil man vide hvorfor. Tivolis publikum lod dog ikke til at kende dem. Man nød det gode sammenspil fra Monikers, men publikum syntes at være fuldstændig uforstående over for bandet.

Alle de gode numre var der, og kender man The Eclectic Moniker, vil man vide, at de gjorde, hvad de kunne for at give beskueren en god aften. Tivoli var bare på ingen måde det rette forum for det egentlig talentfulde band. Lokationen passede dem ganske enkelt ikke, da der var for få, der kendte dem. Som band er The Eclectic Moniker nyskabende og legende, og netop disse egenskaber havde de taget med i kufferten til aftenens koncert. Det var bare, som om publikum ikke rigtigt fangede budskabet. End ikke de hede calypsorytmer kunne sætte gang i et nærmest forstenet publikum, og man kunne ønske sig, at bandet i stedet havde fået lov til at give den gas i ballongyngerne og på den måde blive sendt højt til vejrs i den lune, københavnske natteluft.

The Eclectic Moniker burde have et mere hengivent publikum og et scenemæssigt set-up, der komplementerer bandets glade vibes og giver dem et skulderklap for deres musikalske nytænkning. Og selvom koncerten paradoksalt nok blev afholdt i Tivoli, glimrede lyserød candyfloss og dansende heliumballoner ved deres fravær.

The Eclectic Moniker fortjener andre omgivelser og et mere engageret publikum. Mere sandstrand. Mindre rutsjebane-segment.