x
Pede B og DJ Noize med gæster: Bremen Teater, København

Pede B og DJ Noize med gæster, Bremen Teater, København

Pede B og DJ Noize med gæster: Bremen Teater, København

Anmeldt af Peter T. Aagaard | GAFFA

Dette er ikke dit almindelige rap-show fra dengang, far var b-boy. Det er 90 minutters akustisk koncert med fuldt orkester, gæsterappere, gæstesangere, strygere og børnekor. For i anledningen af udgivelsen af ep'en "Vi Hjerte Alberte" har Pede B og DJ Noize inviteret til koncert i Bremen Teater.  

 

Skarpere, dybere og smukkere

Skulle man vælge det oplagte sted at høre Pede B rappe, var valget tidligere faldet på enten et hiphop-jam eller i den boksering, hvor han med tre titler satte rekord i MC's Fight Night-mesterskaber. I al fald ville man næppe pege på et musikteater med det samme.

Ikke desto mindre virker på sin plads at opleve Pede B fra ens plads i teatersalen, hvor der er rum til at give sig hen til hans univers og fordybe sig i de historier, som han fortæller med mere og mere autoritet og autenticitet.

Dette er især sket i mødet med DJ Noize, der, ud over at have mere end styr på scratch og cuts som tidligere verdensmester i dj'ing, også har trukket Pede B i en mere voksen og, tør man sige, musikalsk retning. Sangene, der bestemt altid har haft substans, er blevet skarpere, dybere og smukkere.

Det smukke og dybe bliver understreget allerede fra koncertens begyndelse. En pompøs version af nummeret "Ik Ung Mer" strømmer ud fra scenen. Lagene i Pede B's tekst blandes strengespil fra en strygerkvartet, saxofonsolo fra legendariske Benjamin Koppel og skønsang fra den betagende Grand Prix-stjerne Emilie Moldow. Og gudhjælpemig om der ikke er et fint lille børnekor til at gøre det hele endnu mere rørende. Så er stilen ligesom lagt.

 

Koncert med kærlighed, liv og død - men uden moshpits

Klædt i sort og med en cap, der skygger for øjnene, mærker man en seriøsitet fra Pede B, der er anderledes end den bulderbasse, der gav de andre rappere verbale tæsk i bokseringen. Fra scenen annoncerer han, at de har forsøgt at skræddersy et show, der kan opleves, uden at man behøver at starte moshpits i publikum. Det passer fremragende til ep'en, hvor Noize og Pede ud fra Alberte Windings musik har skabt et jazzet og reflekteret univers, hvor der fortælles historier om kærlighed, liv og død.  

Der er selvfølgelig fokus på den nye "Vi Hjerte Alberte" ep, men vi bliver kyndigt guidet igennem hele Pedes karriere. Vi når helt tilbage til "Dedikeret" fra hans debut "Et barn af tiderne" over glemte numre fra soloalbummene til samarbejdet i storyteller-trioen KoldFront samt de gratis udgivelser "Skarpe Skud", som han jævnligt udsender på internettet.

At Bremen er fyldt med en taknemmelig fanskare, der er lige så glade for Pede B, som han er for dem, understreges, da han rapper "De siger, jeg' produktiv…" og crowden tordnende fuldender linken "Jeg siger, jeg ikk' er doven!"

 

Besøg fra Nixen, Steffen Brandt og Kanye West - men ikke Alberte

Men det er ikke kun en koncert for de trofaste fans, der kender hele bagkataloget. Pede B og Noize har langt flere strenge at spille på. Således får vi improviseret freestyle fødseldagsrap over en funky, akustisk version af Snoop Doggs "Gz N Hustlaz". Vi får besøg fra alle fra rap-maskingeværet Nixen til TV2-trubaduren Steffen Brandt.

Og søreme om ikke også Kanye West kigger forbi i skikkelse af den hånddukke, som Pede og Noize brugte i videoen til det ironiske hyldestnummer "Se, Kanye", hvor Noize endda lader dukke optræde med gæstescratch. Hylesjovt og underholdende, men stadig med en musikalsk pointe, så det aldrig bliver gøgl uden indhold.  

Dog er der en gæstestjerne, der glimrer ved sit fravær. Alberte Winding, der jo er kardanaksel på den nye ep og aftenens tema, kommer ikke på scenen. Senere ser man hende til efterfesten, og ret beset er vi heller ikke blevet lovet, at hun skulle indtage scenen. Alligevel var det som om, at man savnede den lille blonde dame med den varme stemme, når nu aftenen i forvejen stod i kærlighedens tegn.

Til trods for ambitionen om at holde en koncert uden moshpits er festen mod slutningen umulig at holde tilbage. Rygtet vil vide, at da Jay-Z og Roots første gang fremførte den akustiske version af "Take Over" til MTV Unplugged, gik det siddende publikum så meget amok, at optagelserne simpelthen måtte stoppes.

Helt så galt nåede det ikke at gå på Bremen, men da salen kogte allermest, og festfolket var trætte af at sidde stille, valgte Pede alligevel at annoncere: "Jeg har fået at vide af brandchefen, at I ikke må stå i midtergangene. Det er brandeveje…" hvorefter han grinende tilføjede "Men I kan jo bare stå på jeres sæder!"

 

Verdensmester i dansk rap

Da koncerten afsluttes, foregår det med en hilsen til den unge Pedes talent for freestyle improvisation, og han rapper spontant og rutineret om hvad som helst, publikum kan smide op til ham. Det er fantastisk i sig selv, men at dette mere er en bonusforestilling og ikke koncertens højdepunkt vidner om, hvor gode sange, han efterhånden er i stand til at skrue sammen.

Koncerten var på en måde 90 minutters magtdemonstration, men i højere grad var det halvanden time i dejligt selskab med en historiefortæller med noget på hjerte.

Pede B har alle dage haft et klippefast flow og en autoritet på mikrofonen som få. Efterhånden har han også udviklet en inderlighed, der gør, at han er troværdig, ikke bare som battle-rapper, men som voksent menneske. I samarbejdet med Noize, verdensmesteren i dj'ing, er han virkelig også blevet en verdensmester – i dansk rap.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA