Saga: Amager Bio, København

Saga, Amager Bio, København

Saga: Amager Bio, København

Anmeldt af Carsten Skov | GAFFA

Der er noget både bedaget og forfriskende over Saga. Gruppens symfoniske rock har gennem 37 år taget afsæt i en bund af keyboards, bundet sammen af komplekse guitar-mønstre, der kun fjernt kan siges at være beslægtet med bluesbaseret rockmusik. Saga har med denne musikalske grundopskrift formået at holde sin karakteristiske "lyd" i live – og den trofaste fanskare så godt som intakt.

I de seneste års studie-udgivelser er Ian Crichtons guitar mere eller mindre diskret trukket frem i lydbilledet, til dels på bekostning af den karakteristiske keyboard-lyd. Til gengæld har Michael Sadlers tilbagevenden til den vokale front betydet, at andre Saga-dyder er forblevet intakte. Jeg havde derfor medbragt en solid portion nysgerrighed i Amager Bio, med hensyn til hvordan Saga ville se ud og lyde anno 2014. Er der stadig liv i fortællingen – eller er træthed og rutine ved at sætte ind?

Så godt som hjemmebane

Saga blev omgående tilgivet den 20 minutter forsinkede entre på scenen. Det virkede, som om publikum med det samme havde slået op på første side i hæftet til aftens fællessang. I hvert fald kunne Michael Sadler allerede ved første omkvæd af "Don't Be Late" rette mikrofonen ud mod publikum og høre et så godt som énstemmigt kor sætte i.

Det var gode tegn for kontakten mellem Sadler og publikum. Til gengæld lå det lidt tungt med at slå et smil af guitaristen Ian Crichton og af Jim Gilmour på keyboards. Ikke, at der er i øvrigt er noget galt i, at rockmusik, der er mere komponeret og arrangeret end spillet på en dybblå bluesnerve, bliver spillet fokuseret. Nej, det er mere risokoen for, at musikken bliver på scenen og i virkeligheden ikke kommer rigtigt ud over scenekanten.

Bevares, der blev skrålet ihærdigt med på "You're Not Alone", "On The Loose", "Mouse In A Maze", ja faktisk på langt det meste af aftenens for hovedparten meget "sikre" valg af numre. Men det er måske tankevækkende, at kun to af aftenens 17 numre var fra albums, der var udgivet på denne side af årtusindeskiftet.

Karismatisk frontfigur

Michael Sadler er uden diskussion en bærende kraft for Saga. Han står som igangsætteren, både for bandet og for publikum, om end han ikke behøvede meget overtalelseskraft for at få sidstnævnte til at tage taknemmeligt imod den godmodige indpiskning, som var Saga et band af lokale helte fra et øvelokale ganske få gader væk. Sadler kunne i sine mest indædte øjeblikke ligefrem minde om en Freddie Mercury i dennes velmagtsdage.

Ian Crichtons guitar og hans bror Jims bas lagde samtidig en tung bund, i hvert fald noget tungere end sangenes oprindelige studieudgaver. Jim Gilmours keyboards og ikke mindst hans sang var desværre i lange stræk ikke hørbare, samtidig med Michael Sadlers keyboardopstilling drillede både ham selv og lydfolkene. Måske var det samtidig årsagen til, at overgangen til aftenens obligatoriske trommesolo blev lige vel brat nok. På den måde voksede fremhævelsen af Mike Thornes trommer ikke ud af musikkens dynamik, men snarere af nødvendigheden af at leve en solo, når nu det stod i dagsordenen.

Saga kom, så og leverede varen

En samlet vurdering af denne søndag aften i Amager Bio må derfor lande på en karakter over middel, uden at præstationen i øvrigt var prangende. Det var en aften med fællessang så godt som fra start til slut og med en sætliste, der ikke bød på overraskelser eller udfordringer.

Nuvel, nu kan det selvfølgelig være lige skrapt nok for eksempel at servere fisk eller vegetarisk wokmad juleaften, når nu der, som traditionen byder, skal stå flæskesteg og and på bordet. Jeg savnede blot i aftenens musikalske sammenhæng at få nye oplevelser med i bagagen ud over min helt generelle forhåndsviden, nemlig at Saga består af fremragende musikere. Så selv om publikum blev sendt hjem med medrivende udgaver af blandt andet "Humble Stance", "Scratching The Surface" og "Wind Him Up", så gik nu alligevel ud til busstoppestedet med en fornemmelse af en ikke overbevisende langtidsholdbar oplevelse.