The Handsome Family: Radar, Aarhus

The Handsome Family, Radar, Aarhus

The Handsome Family: Radar, Aarhus

Anmeldt af Morten Ebert Larsen | GAFFA

Mandag aften lidt efter primetime var det tid til en musikalsk lækkerbisken, da familieforetagendet The Handsome Family med følge kiggede forbi på et af deres ret sjældne besøg på vores danske breddegrader. Blandt andet derfor var mandagens timelange sammenkomst rigtig godt besøgt til det, der blev en kompetent omgang americana med afstikkere til andre musikalske platforme – uden dog helt at forlade familiens fastland.

Koncerten var hele vejen igennem en yderst løssluppen affære med et væld af vittigheder og særegne observationer, gerne fortalt af hustru Sparks, hvor manden så kom med indspark, når han mente, det var på sin plads – hvilket vil sige hele tiden. Musikken på den ene side og de vanvittige historier var to meget forskellige verdener, men The Handsome Family formåede at få det hele til at spille. For deres musik er bestemt ikke en vittighed, og både musik og tekster er langt hen ad vejen fremragende.

Familiesammenkomsten blev sat i sving med en sumpet "The Bottomless Hole", og her var det allerede tydeligt hørbart, hvor meget Mr. Sparks' elektriske guitar fyldte i lydbilledet. Det gjorde kun godt, for han berigede os med det, som ofte sammenholdt det til tider lidt bastante udtryk i musikken. Rennie Sparks var mest aktiv på sin bas, men når hun greb banjoen, løsnede det sangene op og var med til at give en rundere lyd. I øvrigt var det værd at bemærke hendes strengeinstrumenter, for bassen var lige så lille som en mandolin, og banjoen var koloenormt stor. Første gang hun tyede til banjoen, var i den tristeste julesang nogensinde, "So Much Wine" med et hæsblæsende omkvæd:

"But when you fell asleep

With blood on your teeth

I got in my car and drove away"

At kunne forfatte sådanne linjer ind i en musikalsk kontekst, er med til at vise, at det ikke er hverken døgnfluer eller andet gøgl, men musik med mening. Samtidigt formåede Brett Sparks altså også at leverede sangene med en indlevelse, der passede til de dystre stemninger, som blev slået an. Hans til tider gravkammeragtige røst med associationer til Leonard Cohen gav det hele kant.

Noter fra New Mexico

Familien Sparks' mere eller mindre heftige fortællinger faldt i rigtig god jord. Ikke blot hos undertegnede, men så sandelig også hos den fremmødte skare. Det med god grund, for engang imellem tangerede det hele mere et godt stand up-show. For eksempel da fruen havde gang i en historie om dengang, ægteparret ville prøve at besøge en gun store, for alle i USA har jo våben, som hun fortalte – men så havde Mr. og Mrs. Handsome lige tjekket deres mailboks inden afgang til denne hersens gun store. Sørme om her ikke var et tilbud om, at tv-serien, "True Detective", gerne ville benytte ægteparrets formidable "Far From Any Road" – og så kunne de jo godt vente en til en anden dag med at køre i gun store. Vi fik selvfølgelig benævnte titelsang, et af aftenens højdepunkter med Brett Sparks' underlæggende guitar som en roadmovie.

Ikke alt var lige uimodståeligt, og når der en sjælden gang blev luntet væk fra de vante americana-gange, blev det en smule trægt. Vi var lidt i jazz-land et par gange, men når familien mere end levede op til navnet efterfølgende med skæringer som "Frogs" og den afsluttende "Don't Be Scared", var det simpelthen umuligt ikke at være tilfreds med aftenens familiesammenkomst. Vi kan kun håbe på et snarligt gensyn.

The Handsome Family spiller i aften på Musikcaféen i København. Koncerten er udsolgt.