Reptile Youth, De Dødelige og Ashibah: Spot Festival-åbning, Train, Aarhus

Reptile Youth, De Dødelige og Ashibah, Spot Festival-åbning, Train, Aarhus

Anmeldt af Sidsel Thomassen | GAFFA

Den aarhusianske branche- og publikumsfestival Spot har siden 1994 sat fokus på nye, musikalske brydninger. Det er her, drømme kan blive til virkelighed for de mange danske og nordiske artister med både nationale og internationale ambitioner. Vanen tro forvandles Aarhus til et musikalsk mekka den første weekend i maj, og to dages intenst koncertprogram bliver afviklet. Det hele starter denne fine torsdag i maj, hvor Rosa – Dansk Rock Samråd – og Nordic Playlist byder til åbningsfest på et forholdsvis nyrenoveret Train.

Der er ikke en finger at sætte på aftenens fysiske ramme, og man må virkelig sige, at det nye Train tager sig godt ud – hvilket også er en af grundene til, at åbningsfesten afholdes netop her. Nye barer, nyt loft, ny scene og flere siddepladser er bare nogle af de positive ændringer, stedet har gennemgået under ombygningen i januar. Og specielt de ekstra siddepladser bliver taget flittigt i brug størstedelen af denne aften. Først da Reptile Youth indtager scenen som aftenens sidste levende billede, kommer der for alvor gang i festen, og det begynder at ligne en åbningsaften, der er Spot værdig.

Aftenen begynder på lidt utraditionel vis med et stille glas champagne og en mindetale for Jacob Eriksen, sanger og sangskriver i bandet Shirtsville, der netop er død som følge af en blodprop, 48 år gammel. Jacob har, efter sin bandtid, engageret sig i Dansk Rock Samråd og har dermed været en del af Spot Festival i mange år. En vemodig, men flot tale fra Rosas formand Piet Breinholm, der slutter med et "skål" og et ønske om en god festival. Efterfølgende indtager Gunnar Madsen, leder af Spot Festival, vanen tro scenen. En mand med meget på hjerte. Han byder velkommen til to dage i den nye musiks tegn og understeger, at kodeordene for den 20. Spot Festival er diversitet – al musik med efterspørgsel og potentiale hører hjemme her – og folkefest med et nyt gratisområde for hele Aarhus. Madsen forlader scenen til lyden af et stort bifald.

Ashibah **

Første liveact til aftenens åbningsfest er den unge rising star Ashibah, der har singlen "Game Over" med i bagagen. Et modigt valg fra Spot Festivals side, der jo lever af at tage chancer – måske skulle de dog have valgt anderledes her. Ingen tvivl om, at den unge kvinde har en god stemme med saft og kraft, men udtrykket og personligheden forsvinder i de tunge, langsomme beats, der til tider vækker minder om 90'ernes velmagtsdage – på den ikke så fede måde. Jeg er sikker på, at der er et marked for denne her musik, men jeg er også overbevist om, at der skal mere til end en god stemme og et fængende beat. Måske er det det, de kalder X Factor? Den der evne, som nogle har til at gøre en liveoptræden speciel og unik. På trods af det skal det også, til Ashibahs forsvar, siges, at aftenens publikum mest af alt minder om en flok døde sild.

De Dødelige ***

De Dødelige har høstet store roser for deres måde at videreformidle den bløde, dansksprogede pop tilsat elektronika og r&b. Duoen alias keyboardspiller og programmør Ulrik Schultz og sanger Andreas Ringblom har udvidet med en elektronisk trommeslager, hvilket fungerer fint. Til tider er man dog i tvivl om, om han overhovedet spiller live eller om det hele er kørt ind med backtrack. Jeg vælger at tro på det sidste.

Publikum tager fem forsigtige skridt mod scenen og giver De Dødelige lidt bedre betingelser for nærvær og samhørighed på Train denne aften. Den ene ballade afløser den anden, og de store følelser er hele tiden i spil. Andreas Ringbloms stemme er virkelig god, og hans udtryk på scenen fejler heller ikke noget – ydmyg og rytmisk. Andensinglen "Langt Væk Herfra" runder sættet af. En optræden præget af lidt for meget AutoTune og backtrack, men der er ingen tvivl om, at vi her har set et spirende navn, med gode muligheder for succes.

Reptile Youth *****

Der er ikke meget andet at sige: Hvis du vil have gang i din åbningsfest, så ring til Mads, Esben og deres crew af dygtige musikere. Der er heller ingen tvivl om, at Reptile Youth er aftenens trækplaster. Publikum træder yderligere fem skridt nærmere scenen, og kontakten er en kendsgerning. De fængende beats og den overlegne stil, blandet med et supertjekket lysshow, får drengene til at fremstå som en art messias på denne lidt halvkedelige åbningsfest. Publikum rocker, hujer og klapper – og ikke bare høfligt, når sangene er slut.

Forsanger Mads Damsgaard Kristiansen er en maskine. Man tror på hvert eneste ord, han synger, med sin sindssygt karakteristiske samt velklingende stemme. Og når en frontfigur er synonym med rytme og energi, kan man ikke andet end blive glad i låget og bøje sig i støvet. Der er sgu noget smukt over musik, der spilles på "rigtige" instrumenter tilsat en overdådig overdosis af engagement. Et show, der er Spot Festival værdigt.