The Portuguese Man Of War : Your Rainbow Panorama, Aros

The Portuguese Man Of War , Your Rainbow Panorama, Aros

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Et af de mere eksklusive arrangementer på dette års Spot Festival er de ti koncerter med The Portugese Man Of War aka Anders Stochholm fra Under Byen, der sammen med sin bror Søren fremfører numre fra sit album Girl From The Pacific i Olafur Eliassons kunstværk Your Rainbow Panorama på toppen af byens kunstmuseum Aros.

Af hensyn til sikkerheden er der kun lukket et yderst begrænset antal gæster ind i det farverige glasunivers, men de, der er her, kan med solen skinnende gennem farverne fra en skyfri himmel se Anders Stochholm og hans bror stå i silhuet, mens de fremfører musik, der flyder fra de mange strategisk placerede højtalere rundt omkring i det godt ophedede kunstværk. Et værk, der således passer temeraturmæssigt perfekt til genrebetegnelsen "pacific electro", som Stochholm har givet musikken, der i øvrigt er kreeret og indspillet på en sydjapansk stillehavs ø sidste vnter.

Behagelige, susende toner, asiatisk klingende skalaer og varme, pulserende beats modsvares af en stemme med kold metallisk klang som i en perfekt forening af Østens eksotiske mystik og teknologiske formåen. Som en robot i de varme, vuggende stillehavslydbølger. Der er en nærmest meditativ monotoni i musikken, der absolut går op i en højere enhed med de fysiske rammer, hvorved der skabes en unik musikalsk og visuel rejse, der sagtens kunne være et tilbagevendende indslag – lad det være en opfordring.

Publikum sidder, går rundt, snakker og nyder udsigten, hvilket fjerner fokus en smule fra musikken, der sagtens kan stå alene. Det ændrer dog ikke på, at oplevelsen er enestående, Rainbow Panorama er fantastisk, og denne anmelder skal ud og anskaffe sig albummet med The Portugese Man Of War.