PowerSolo : Spot Festival, Radar, Aarhus

PowerSolo , Spot Festival, Radar, Aarhus

Anmeldt af Rasmus Espersen | GAFFA

Det lille spillested Radar var fyldt godt op, så med et band som PowerSolo på plakaten var der lagt op til en intens koncertoplevelse. Den udeblev desværre. Bandet kom ikke rigtigt i gang. For mange instrumentale improvisationsstykker gjorde, at et snaksagligt publikum meget let mistede koncentrationen. Der blev ævlet på livet løs i salen, så det var en skam, at den abnormt store tæthed af nødudgange ikke blev benyttet. Folk var jo åbenbart ikke særligt interesseret i koncerten. Det er selvfølgelig ikke PowerSolos skyld, at folk ikke har lært at opføre sig ordentligt til en koncert hjemmefra. Men de har en del af skylden, når de ikke formår at komme ud over scenekanten. Det er altså et band, der er beyond upcoming, som vi har med at gøre, og så kan man ikke forsvare at spilde 30 minutter af de tre kvarter på at nå publikum.

Fire whiskey vendte stemningen

Men efter en halv time skete der så heldigvis også (endelig) noget. Den lyriske perle "Kat Nazer" fik sat gang i kroppene på resten af Radar end blot de trofaste folk helt oppe ved scenen. Et glimrende nummer, der virkelig viser, hvor velspillende og samspillet PowerSolo er. For de spiller jo godt, det har de sådan set vist igennem hele koncerten. En fantastisk præcis rytmegruppe, Kim Kix' uovertrufne brug af en kondensatormikrofon, og hans bror Bo, der desværre ikke betjener sin mikrofon halvt så godt, men til gengæld opvejer dette med sine guitarevner.

Trommeslageren indpisker den vendte stemning, og Kim Kix følger op ved at forlade scenen og gå i baren. Imens jammer resten af bandet, hvor publikum rent faktisk formår at holde koncentrationen. Det eksploderer så, da Kim Kix vender tilbage med en whiskey til hver i bandet og hælder denne i dem.

PowerSolo formår at ride stormen af og afslutte koncerten til mere end godkendt. Derfor sniger de sig lige op på tre stjerner.