Aarhus Jazz Orchestra feat. Emil de Waal og Spejderrobot: Spot Festival, Godsbanen, Aarhus

Aarhus Jazz Orchestra feat. Emil de Waal og Spejderrobot, Spot Festival, Godsbanen, Aarhus

Anmeldt af Rasmus Espersen | GAFFA

I en stor, rå hal, hvor de fremmødte havde forskanset sig langs væggene, var det ikke på forhånd givet, at betongulvet skulle forvandle sig til et dansegulv, hvor unge som ældre ville hoppe og danse rundt i tre kvarter. Men præsenteret af Per Vers via en computer – eller omvendt (!) – dukkede 13 blæsere, en pianist, en trommeslager og en Spejderrobot op og sørgede for, at det blev nøjagtigt, hvad der skete. Med kompositioner af elektro-pionererne Kraftwerk på programmet.

I et langsomt tempo lagde Emil de Waal og Aarhus Jazz Orchestra ud med en staccatoagtig rytme, der støt stigende udviklede sig imod et hæsblæsende tempo, der oftere er associeret med strygere end blæsere. En imponerende ventilation de har, de trompetister, saxofonister og trombonespillere. Da tempoet var på sit højeste, satte Spejderrobot ind med bassen, og så var salen fyldt og i bevægelse. En trompetist kom ned fra sin plads og ud på kanten af scenen, hvor han spillede en solo, der blev samplet og remixet live, således at han og Spejderrobot havde en trompetsolobattle på scenen. Her viste publikum, at de ikke bare var kommet for de tunge danserytmer, men også kunne sin jazz-Emma Gad, da soloen blev ledsaget af et hujende bifald. Stemningen smittede, og scenen var elektrisk.

Lige så fremragende første komposition lagde ud, lige så kedelig var den næste desværre. Der blev spillet højt, og det havde desværre den bivirkning, at de talende blandt publikum råbte meget højt til hinanden. Lydbilledet blev lige rigeligt monotont, men det kunne en trombone heldigvis redde. Denne messingblæser er simpelthen det lækreste instrument til elektronisk musik. Den passer perfekt til dagens sidste forårssol og fører straks lytteren til Paris og en udsigt over byens tage. Og så var det hele pludselig rart igen. Det blev bestemt heller ikke værre af, at Emil de Waal og Spejderrobot tog teten og smed det tungeste, ondeste og mest iørefaldende clubbeat på banen. Et beat, der ville gøre ethvert diskotek og enhver provinsradiokanal til et bedre sted at være.

At det sluttede med en trommesolo på SPD-S udgjorde lige toppen af dette overflødighedshorn. De to kan noget særligt med den elektroniske dansemusik, der gør den væsentligt mere interessant end de metervarer, man til daglig præsenteres for.

Aarhus Jazz Orchestra var et perfekt match til Kraftwerks kompositioner. Den kolde, rå hal udgjorde den vante, skrabede og industrialiserede ramme, mens blæserne og pianisten tilførte en organisk varme til lydbilledet. En varme, der i den grad smittede af i den dansende sal. Bevares, det var da ikke lige godt hele vejen igennem. Der var kedelige passager, men lyspunkterne var heldigvis mange og lange. På de to sidste numre, "Computer Love" og "Das Model" var stemningen på samme kogepunkt, som da det hele startede. Og så sluttede de ellers, mens legen var så god. Respekt for det.