Elin Kåven: Spot Festival, Rytmisk Sal, Aarhus

Elin Kåven, Spot Festival, Rytmisk Sal, Aarhus

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Folk - eller slet og ret folkemusik - i varierende (post-)moderne versioneringer er cirka så hipt, som det bliver denne sæson, forlyder det fra musikkens meteorloger. Jeg passerede debutanterne fra Heimatt på Vester Allé idag, og med seks koncerter fordelt over Spot Festivals to dage præsenteres publikum i år endvidere for et lille program-i-programmet uder overskriften "SpotonFolk."

Folkemusikken - og især den distinkt nordiske af slagsen - skal med andre ord i fokus, og det bliver vel næppe meget mere inciterende end fredagens sene aftenkoncert med nordnorske Elin Kåven. Den dramatiske sans er evident fra starten: I illumineret silhouet med stort hår og påmonteret gevir (!) træder den klejne Kåven frem for sit publikum som en anden Medusa, mens musikken sætter igang.

Blot en guitarist, programmerede trommer og så hovedpersonen, som iøvrigt er professionel mavedanser. Netop dansen og trommerytmerne i samspil med de messende sangforedrag på samisk giver seancen et rituelt, shamanistisk islæt, og effekten er imponerende.

Teatralsk sans

Man sidder med oplevelsen af at være til Melodi Grand Prix i C.S. Lewis' parallelunivers Narnia, hvor sange om underjordiske, mytologiske væsener føjer sig sammen med Kåvens egen oplevelse af urban ensomhed i Oslo efter en opvækst i en lille bygd i det nordligste Norge.

Mellem sangene er Kåven en sød, næsten lidt genert, ung kvinde, som kigger nervøst, da en større flok udvandrer i løbet af koncerten. Men når musikken sætter i gang, bliver hun til noget andet og større; med dramatisk stirrende mimik og stor teatralsk sans udfolder hun og den habile guitarist sangene, hvis samiske tekster de formentlig selv er de eneste i lokalet, som forstår.

Nede på anden række er en fulderik faldet i søvn, og en del er smuttet allerede - for utålmodige til at blive den 35 minutter lange minikoncert ud. Fred være med dem, for vi andre har fået en særpræget, men også ret så inciterende antydning af et ganske indbydende bekendtskab.