Reptile Youth: SCC, Spot Festival

Reptile Youth, SCC, Spot Festival

Reptile Youth: SCC, Spot Festival

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Et lille døgns tid efter, de var med til at åbne herlighederne på Spot Festival sammen med De Dødelige og Ashibah, er turen kommet til Reptile Youths egen fulde koncert på dette års festival, og der er ikke så meget som skyggen af dikkedarer at spore, når bandet sætter af for fuld skrue med hektisk stroboskoplys, tæsk til trommerne, rød røg og bas og falset skruet op på 11.

Selv bandets mere langsomme sange leveres med forbilledlig slagkraft og energi, så brager Mads Damsgaard Kristiansen bundsolide vokalindsats igennem, når energibundtet som en spændt fjeder med otte Red Bull i blodet springer omkring på scenen og giver alt, han har i sig. Dog virker den vel nærmest obligatoriske gang crowdsurf ikke helt helhjertet, men ellers er det med gnistrende elektricitet, han sammen med det øvrige band kyler Reptile Youths særligt stramme cocktail ud i publikums sveddryppende ansigter.

På trods af, at energien er i højsædet, virker vildskaben en smule tøjlet i aften, og de er bestemt set bedre. Men når det så er sagt, er Reptile Youth stadig et udstyrsstykke live. Sangene leveres med pomp og pragt, og sangene syder og sprutter på den glødende kogeplade, de fem musikere tilsammen udgør.

"Det går sgu da meget godt", lyder det fra Mads Damsgaard Kristiansen hen imod koncertens afslutning, og han proklamerer efterfølgende: "Nu slutter vi af med at danse!", hvorefter gulvet gungrer under den bastunge indledning til Two Hearts. Sidste sang bliver dog en ekstatisk Speed Dance, og Reptile Youth beviser, at de selv på en dag, hvor de ikke yder deres bedste, stadig kan give de fleste baghjul, hvad live-formåen angår, og hvis sangskrivningen fik et nøk i den rigtige retning, kunne de sagtens gå hen og blive verdensstjerner. Indtil da må vi jo bare nyde godt af dem herhjemme.