Tigerdrottningen

Kent: Tigerdrottningen

Album / Universal Music
Udgivelse D. 30.04.2014
Lars Löbner Jeppesen

11 album inde i karrieren har Kent ikke mistet fornemmelsen for det skandinaviske melodrama, og som på deres seneste udspil kaster poppen
atter kulørte stråler af sig som solskin igennem et facetslebet krystalglas. Med de lyse toner og den megen brug af fremtrædende kvindeligt kor er Tigerdrottningen Kents mest feminint klingende album, men med en lyrisk side, der kun kan tilhøre én mand – Jocke Berg, igennem de seneste 19 år en af Skandinaviens ypperste sangskrivere, og igen er det værd at fordybe sig i tekstarket, selvom man er lige så ringe til at forstå svensk, som man er til at dechifrere skråskrift.

Efter at bandet har slået tonen an med et prægtigt firkløver af sange, når dog vi akilleshælen, for albummet, der er blevet til i Los Angeles, har i flere af sine diskopoppede toner for meget overproduceret La La Land-lyd over sig, som f.eks. Svart Snö, Godhet og især Din Enda Vän, der er lige så lidet opsigtsvækkende som de seneste års Coldplay-singler. Midt i al den overlæssede vellyd savner gamle Kent-puritanere ikke kun guitarrocken, men også den sammenbidte electro-lyd, der udgjorde berlineralbummet Röd.

Selvom det sine steder er ved at stejle i storslåethed, så er det altid forankret i Bergs jordnære og samtidskritiske tekster, der simpelthen ikke findes magen til i nutidig popmusik. Tag f.eks. en perle af en popsang som Skogarna, hvor der legende let bliver flettet to meget forskellige svenske statsministre ind i et vers, uden at det virker anmassende: "Den här stan är fördömd du förlorar hur du än försöker. En garanterat solidaritetsfri nymoderat öken. Regnet blir snö jag ser pundarna frysa så de skakar. Vid hörnet där sköts statsministern som gav namn åt gatan."

Ud over Jocke Bergs fortrinlighed er der en anden konstant faktor i Kents diskografi, og det er de storslåede afsluttere, og netop sådan en får vi selvfølgelig i Den Andra Sidan, hvor Sami Sirviö sågar har fundet den fraværende ven, den gåsehudsfremkaldende guitarsolo, frem igen.