Ida Gard : Spot Festival, Musikhuset, Rytmisk Sal, Aarhus

Ida Gard , Spot Festival, Musikhuset, Rytmisk Sal, Aarhus

Anmeldt af Sidsel Thomassen | GAFFA

Siden sin sejr i P3's Karrierekanonen tilbage i 2008 har den talentfulde sangerinde udgivet to plader – debuten "Knees, Feet & The Parts We Don't Speak Of" i 2011 og opfølgeren "Doors" fra 2013. Begge har høstet store anmelderroser. Ida Gard er indehaver af en helt speciel og nærværende stemme, der, på pladerne i hvert fald, viser utrolig stor spændvidde. Blandet med hendes meget personlige og velskrevne tekster samt et charmerende væsen er det også med store forventninger, at jeg indtager Musikhusets Rytmiske Sal til Gard's Spot-optræden.

Hun har prøvet det før, og i dag er det også med bemærkelsesværdig ro, at hun indtager scenen, der på symbolsk vis er dekoreret med tre hvide døre, som en hyldest til album nummer to. Smuk og selvsikker i en drøm af en sort kjole, der komplementerer den elektriske guitar, hun har om skulderen, til UG. Spot Festivals formål og brancheappel virker ikke til at røre den unge sangerinde synderligt.

Alle pladserne er langtfra besat, da jeg træder ind i salen, men stille og roligt fyldes sæderne op, alt imens Ida Gard åbner ballet med et splinternyt nummer. En sang, der tager afsæt i forholdet til faderens kærlighed og hang til jagt og fiskeri. En fin og rammende tekst, der som resten af sangerindens bagkatalog tager udgangspunkt i alt det personlige. Lyden er stor og mere voluminøs end på de to plader, hvilket fungerer virkelig godt. Med sig har Gard Anne Kirstine Vinkler på trommer og henholdsvis Søren Møller og Rune Buhr på keys og synthesizer. Især det elektroniske islæt klæder lydbilledet og tager det op på et niveau, der ikke er at finde på pladerne. Et yderst kompetent hold.

Alt imens salen bliver mere tætpakket og snart kan kategoriseres som fyldt, bliver vi præsenteret for en halvrocket udgave af titelnummeret "Doors", hvor Gard slår den elektriske guitar an på sikker vis. "X Factor"-hittet "Nothing's Wrong Song" er faktisk det eneste sted, hvor undertegnede sporer en smule usikkerhed på stemmen – det kan være teknikken, der driller, men ikke desto mindre drukner ordene en smule, og vokalen hælder mod det skingre i øjeblikke.

Det er der bestemt ikke noget af under hendes Nirvana/Meat Puppets-cover af nummeret "Plateau" (egentlig af Meat Puppets, men mest kendt med Nirvana fra deres "Unlugged in New York"), som Gard ved flere lejligheder ynder at fremføre. Det slipper hun virkelig godt fra. På "On His Knees" og den nye, "Never Be Yours" formår hun virkelig at få publikum op af sæderne, hvilket løfter stemningen gevaldigt. Flere trodser endda sædetyranniet og hopper ned foran scenen.

Med sin laid back attitude, sit jyske underspil og en vidunderlig stemme viser Ida Gard, at hun befinder sig i den absolutte top af den danske sang- og sangskriverscene. Hun kan på alle måder være stolt af sin præstation på dette års Spot Festival.