Lower : Spot Festival, Atlas, Aarhus

Lower , Spot Festival, Atlas, Aarhus

Lower : Spot Festival, Atlas, Aarhus

Anmeldt af Rud Kjerstein | GAFFA

Da københavner-bandet Lower indtager scenen denne aften, er det en scene med så meget lys, at bandet fremstår frygtindgydende nøgent i deres opstilling. Det hele sættes straks i gang med post-punk-støj ud over det sædvanlige, hvor lydbilledet er så mudret, at det hele egentlig drukner i hinanden ud over trommerne, der er tvunget frem i mixet.

Men her har vi altså at gøre med en af de virkelig få gange, hvor det seriøst fungerer, at det hele bare smelter sammen. Herinde, i dette rum, hvor dine ører konstant søger at dechifrere guitaren og bassen fra hinanden, skabes nemlig den desperation, som Lower lyrisk såvel som lydmæssigt søger. Forvrængede riffs og en tonser-tung bas hamrer derudad, imens Anton Rothstein er decideret led ved sine tønder. Forsangeren Adrian Toubro bevæger sig konstant frem og tilbage på scenen med hånden fast placeret på mikrofonen og mikrofonstativet, imens han fra tid til anden nærmest kaster håndtegn ud til de forreste: anti-punk! Man følger ham nådesløst rundt i virvaret og falder glædeligt ned i det hul, hvor downer-punken hersker

Der bliver ikke spillet én eneste sang fra bandets ellers fremragende debut-ep "Walk on Heads", som Lower tilsyneladende har bevæget sig væk fra. Tempoet er skruet ned i forhold denne udgivelse, og i stedet søges der ind i et stadium, hvor man aldrig rigtig kan blive enig med sin krop om, hvad der skal ske: det går for langsomt til mosh og nakke-boppen, men alligevel vil kroppen bare gerne ind i det helvede, hvor der er plads til at slå sig løs.

I stedet bliver vi blandt andet belønnet med det fanastiske nummer "But There Has To Be More", hvor trommerne buldrer ubarmhjertigt af sted, skabt forfulgt af den slappe bas-gang. Guitaristen og bassisten står som cementeret til gulvet, hvilket kun gør Toubros maniske optræden endnu mere opsigtvækkende, hvilket, i punk-regi, er befriende at se på. Den ligeglade attitude er passé.

Afslutningsvis spiller Lower deres nyeste single "Lost Weight, Perfekt Skin" – som i livesammenhængen fremstår mere rå i det onde lydbillede, som på dette tidspunkt muligvis har sendt dem ud i mørket, der ikke har kunnet finde sig tilpas i mudderet. Nummeret slutter skræmmende abrupt, og Adrian Toubro små-griner over den bratte afslutning, og stilheden rammer straks en. Man vil egentlig bare gerne ind i det mudrede mørke igen.