Kidd : Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Kidd , Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Det er ikke nemt, det her. Hvordan anmelder man en artist, eller skulle man sige fænomen, der for lidt over to år siden stod frem med et smørret smil på landsdækkende tv og kækt proklamerede, at det hele var et mediestunt? Hvordan anmelder man en artist, der efterfølgende udgiver sin musik i nøjagtigt samme genre, som han tidligere fortalte var "for sjov"? Hvordan anmelder man en artist, der på trods af elendig lyrik alligevel kan få en hel sal til at skråle med? Hvis du er tvivl om, hvad jeg mener, kan sætningen "Vi skal kneppe, til jorden går i stå" måske give et hint. Skåret ind til benet er spørgsmålet så – Hvordan anmelder man Kidd?

Vi giver det et skud og tager den fra toppen: Med lysende bogstaver på scenetæppet står Kidds kommende albumtitel som en klar varsling på mandens offensive comeback – "Kiddæsancen". Så er ambitionerne ligesom lagt. Det betyder dog ikke, at manden er nærig med sine ældre hits, og således lægger han hårdt ud med nummeret, der startede hele Kidds eventyr, i form af "Kysset med Jamel". Det skal generelt siges, at Kidd med band i ryggen – Jeppe Saugmann alias Abdullah S (keyboard), Kristoffer Sjellberg alias Stunn Gun (trommer) og Temu (elektronik) – holder et højt niveau og er med til pifte aftenens koncert gevaldigt op. Cheff er helt sikkert de bedste, når de bakker op bag på scenen.

Af nyere numre præsenterer Kidd os blandt andet for sin personlige yndling på det kommende album. Jeg er ikke sikker på titlen, men catch-frasen lyder: "Jeg føler mig som verdens centrum" – det er i øvrigt fuldstændig irrelevant, for publikum går fuldstændig amok til sangen, på trods af at de aldrig har hørt den før. Her ligger det nye Kidd-hit helt sikkert og venter lige om hjørnet. Med afslutningsnumrene "Brunt Øje" og "Fetterlein" sættes festen ultimativt på kogepunktet. Hvis man stod stille på det her tidspunkt under koncerten, var man enten kedelig eller gået kold.

På mange måder er Kidd for mig, som den kære danske reality-stjerne Amalie er. Det er svært at regne ud, om det, der gøres og siges er seriøst, eller om der bare grines hele vejen til banken. Men uanset hvad kan karakteren Kidd i hvert fald formå at lave en kæmpe fest hos publikum, og det må man tage hatten af for. Hvad man så ellers synes om musikken, er fuldstændig ligegyldigt, for man kan ikke undgå at blive revet med i en Kidd-rus uden lige. På bundlinjen lyder min vurdering  derfor således: Jeg synes, Kidd er cool. Jeg har bare ikke helt regnet ham ud endnu.