Broken Twin: Spot Festival, Musikhuset, Store Sal, Aarhus

Broken Twin, Spot Festival, Musikhuset, Store Sal, Aarhus

Første Spot-koncert i Musikhusets Store Sal blev, som de øvrige åbningskoncerter, indledt med musik af alt for tidligt afdøde Jacob Eriksen over højttalerne. En smuk, men trist gestus over for sangeren, sangskriveren og den tidligere Spot-formand, som blev ramt af en blodprop i påsken og sov stille ind i lørdags. Alvoren fortsatte, dog knap så knugende, da Broken Twin indtog scenen. Aliaset for sangerinde og sangskriver Majke Voss Romme indledte med sangen "Sun Has Gone", og solen virkede også meget langt væk i Musikhuset, der de næste 40 minutter blev præget af sparsom, stilfuld belysning og dybt melankolske toner.

Broken Twin har allerede fået internationale roser fra blandt andre det engelske musikmagasin NME og amerikanske Pitchfork, og hun har netop udgivet sit debutalbum "May" på det prestigefyldte amerikanske pladeselskab Anti-, kendt for så store navne som Calexico, Tom Waits og Wilco. Forventningerne var derfor høje i den næsten fyldte sal, og de blev ikke skuffet, hvis man altså var indstillet på det langsomme tempo og den gennemført højtidelige stemning.

Majke Voss Romme havde medbragt tre musikere, guitaristen Kaspar Kaae, kendt fra CODY, samt en violinist og en bassist. Romme sad det meste af tiden bag flygelet, ligesom hun enkelte gange havde fat i en elektrisk guitar. I begge tilfælde var der tale om få akkorder og toner med god tid til at lade den ene akkord klinge ud, før den næste blev slået an, tilsat spredte akkordopløsninger – det hele overvejende i mol.

Der var dermed masser af rum – og rumklang – i musikken, og det fungerede godt sammen med især den klagende violin og Broken Twins længselsfulde, vibratobelagte og ret mørke stemme. Hun adskilte sig dermed fra eksempelvis den ellers åndsbeslægtede Agnes Obel, der er anderledes energisk – og nok også mere virtuos – på tangenterne. Jeg ikke dog ville have haft noget imod et par anslag mere hist og her – det var jo et fornemt koncertflygel, Broken Twin spillede på.

I "Roam" blev lydbilledet tilsat meget diskrete, elektroniske og velfungerende beats, og i slutningen af sangen hamrede Broken Twin gentagne gange på et bækken, hvilket var et af koncertens dramatiske højdepunkter og en kærkommen bølge på den ellers ret flade dynamiske kurve. Senere, i "In Dreams" spillede hun og Kasper Kaae trehændigt på klaveret og sang gennem en forvrænget mikrofon og satte dermed lidt ekstra nuancer på den mørktonede palet, og i "If Pilots Go to Heaven" imponerede hun med flot a cappella-sang i intro og outro. Den både intime og intense stemning blev bibeholdt mellem sangene, hvor Broken Twin kun sagde korte "tak" og intet andet, der kunne bryde helheden.

Musikhusets Store Sal med bløde stole og fremragende akustisk var det helt rette sted at gennemføre koncerten. Man kunne læne sig tilbage og drømme sig væk til de smukke toner, men musikken var samtidig så temperamentsfuld, at man ikke helt mistede bevidstheden. Efter otte numre var seancen slut, og det var en lovende start på festivalen. Broken Twin understregede, at hun har internationalt potentiale og er en solid sangskriver – bare publikum er lydhørt nok. Det vil dog ikke skade med lidt flere musikalske nuancer i hendes fremtidige sange af hensyn til alsidigheden. Talentet har hun helt sikkert.