Kujon : Spot Festival, Radar, Aarhus

Kujon , Spot Festival, Radar, Aarhus

Kujon : Spot Festival, Radar, Aarhus

Anmeldt af Nicoline Steen | GAFFA

Det københavnerbaserede band Kujon, der beskriver sig selv som en trio med en enkelt opskrift, leverer enkel dansksproget rock. Kujon består af guitarist og sanger Mikkel Jes Hansen, der er tidligere medlem af rockbandet Barra Head, trommeslageren Anders Kidmose, der stammer fra bluesbandet Monoton og til sidst debutant og bassist Anders Krogsgaard. De tre herrer har som Kujon været i gang siden 2012 og udgav i juli sidste år deres selvbetitlede debutalbum.

Trivielle melodier og lommepoesi

De tre kujoner lægger stor vægt på, at det hele skal være minimalistisk, enkelt og uden så mange dikkedarer. Dette afspejler sig ligeledes i det sceniske set-up, der møder tilskueren på det halvtomme Radar denne eftermiddag: guitar, bas, trommer og that's it. Kujon er stadig ganske nye på den danske musikscene, hvilket desværre tydeligt reflekteres i antallet af fremmødte, men også i deres ydmyge og stilfærdige entré.

Koncerten opstartes på passende vis med det nummer, der også er albummets åbning, "Fanden er løs", som i øvrigt udføres ganske udmærket og tæt på den indspillede version. Det efterfølgende indslag er et nyt af slagsen og lægger ud med et old-school og taktfast beat, fra såvel trommer som bas, og det fortsætter bestandigt hele sangen igennem.

De næste mange numre er til gengæld ikke værd at skrive hjem om, hverken musikalsk eller lyrisk, da de fleste har lommepoesi og kedelige melodier øverst på dagsordenen. Heriblandt det nye og lidt ærgerlige nummer "Du står i en kø", der efter min mening burde være blevet skiftet ud med albumnummeret "De få sekunder", der er af langt højere kvalitet. Og så hjælper det nu heller ikke ligefrem på sagen, at kujonerne flere gange kom ud af takt, specielt under det ellers glimrende, sangbare og Magtens Korridorer-lignende nummer "Javel".

Oprejsning med pondus

"Lad alarmerne gå" er titlen på det iørefaldende nummer, der giver trioen genoprejsning. Et intenst nummer med masser af pondus og ikke mindst en mindeværdig melodi, der i høj grad får forsanger Mikkel Jes Hansens vokal, der lyder som et mash-up af Simon Kvamm og Christian Hjelm, til at give genlyd i lokalet. I dagens anledning er sangen endda krydret med ekstra tunge trommer, hvilket virkelig var en fornøjelse. Selvsikkerheden hos bandet stiger (eller også krævede de bare en yderst grundig opvarmning) og det næste indslag, "Wingman", der igen giver kraftige referencer til Magtens Korridorer, bliver det hidtil mest fejlfrie på lydsiden. Nummeret afsluttes med et nervøst "Vi spiller en til!" fra Mikkel Jes Hansen, der lød til at være bange for, at publikum ville udvandre.

De tre kujoner afslutter, ligesom de starter og anvender derfor pladens slutnummer som koncert-finale, hvilket må siges at være et klogt valg. "Stikker" er nemlig et af debutpladens absolut bedste islæt og ender ligeledes med at få samme rolle for denne koncert, hvor den gør sig godt live. Der er støj med stort S hele nummeret igennem, og i det lange og rivende mellemstykke stikker det helt af – på den gode måde, da kaskader af guitar og bas flyder ud over scenen.

Charmen i det enkle

Det er for mig lidt ambivalent med Kujon. De gør det godt, men de gør det ikke bedre end så mange andre. Men måske er det heller ikke det, de vil? Trioen leverer klassisk og lytteværdig rock, der uden tvivl ville være et godt soundtrack til sommerens havefester, men man skal ikke forvente den helt store musikalske udløsning – specielt ikke, når det kommer til lyrikken. Det kan i hvert fald diskuteres, hvor meget klogere man bliver af tekster som "Du står i en kø, du er i en ventesal, vagterne holder øje, hvem passer de på, de passer på dig" – om end det er muligt, at der ligger en dybere mening bag. Men måske er det bare en del af charmen og ej heller kujonernes mål at opfinde den dansksprogede rocks dybe tallerken.