Diverse kunstnere: Naked, Spot Festival, Musikhuset, Rytmisk Sal, Aarhus

Diverse kunstnere, Naked, Spot Festival, Musikhuset, Rytmisk Sal, Aarhus

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Naked-koncerterne på Spot Festival, hvor den svenske pianist Gustaf Ljunggren fortolker danske artisters numre, har været et stort tilløbsstykke de sidste par år. Og det er med yderst god grund. Selvom det er nok er Spot-festivalens længste koncert, på halvanden time, så flyver tiden af sted i Rytmisk sal denne lørdag aften.

Forsanger i The Ecletic Moniker, Frederik Vedersø, er første mand på scenen, der placerer niveauet i top-højde, og sætter rammen for, hvad Naked-koncerterne virkelig kan: at præsentere ærlig, følsom, inderlig og ikke mindst utrolig lækker hudløs musik. Når du skræller alle lag af en produktion, så står du tilbage med den absolut inderste kerne af, hvad musik virkelig kan og vil - nemlig formidle følelser. Med tredje nummer "Norway" fortæller Verdersø eksempelvis en helt ny historie om sig selv, ensomhed og kærlighed, jeg aldrig har hørt før. Ikke fordi lyrikken er anderledes eller ændret overhovedet, men på grund af arrangementerne bag træder en helt ny mening frem. Generelt er det faktisk svært for mig at sætte titel-navne på numrene hos de fire artister i løbet af aftenen. Jeg kan næsten ikke genkende originalerne. I dette set-up skal det dog forstås som den fineste kompliment overhovedet.

Efter Vedersø får vi æren af grime-mesterinden Lucy Love. På papiret var det klart aftenens joker for mig, for hvordan tager hårdkogte rim sig ud med et nøgent klaver i ryggen? Svaret skulle vise sig at være helt enkelt: F A N T A S T I S K. Med en androgyn frisure og attituden i orden tager hun røven på folk med åbningsnummeret "V" fra sit seneste album "Desperate Days Of Dynamite". Grime på klaver og vokal er en oplevelse i sig selv, men Lucy Love formår derudover at levere en sang-teknisk præstation, jeg ikke anede hun havde i sig.

En anden kvinde, som også formåede at tage salen med storm var Pernille Rosendahl. Med sin skrøbelige, feminine positur lyste hun i sig selv salen op med noget, der virkede som de største hvide sneakers i verden. Men Rosendahl har ikke bare tænkt sig at være et smukt ansigt i forsamlingen. Siden opløsningen af Swan Lee har sangerinden ikke haft den store lyst til at performe nogen af bandets tidligere hits, hvilket vel egentlig er fair nok. Men denne aften bliver der åbnet lidt op for fortidens godtepose, og således får vi både "Love Will Keep You Warm" og "I Don't Mind" i nye imponerende versioner. Hånden på hjertet - jeg anede virkelig ikke, at hun var SÅ god, som hun viste denne aften. Hvis man som kvinde havde et mindre girl-crush på Rosendahl inden, så blev man da håbløst forelsket nu.

Sidste mand på scenen er forsanger Mads Damsgaard Kristensen fra Reptile Youth. Bandet har allerede optrådt flere gange under årets Spot Festival, og man har derfor haft mulighed for at opleve maskinen Mads på scenen, hvor ordet eksplosiv nærmest ikke er dækkende nok. Aftenens koncept er derfor, mere eller mindre, en udfordring for manden, der kæmper med at holde sig selv i ro. Han hiver gentagne gange i sin trøje, og fingrene gnides med hinanden konstant. En smule komisk til tider, men omvendt får man også en klar fornemmelse af, at her er en krop, der bare dirrer efter forløsning. Det får vi alle sammen heldigvis lov til at få, da manden decideret krænger sin sjæl ud til sidst.

Aftenens vigtigste mand må dog være Gustaf Ljunggren. Man glemmer ham lidt i åbenbaringen af artisternes fulde potentiale, men her sidder en trofast mand og spiller en sal op med de mest fantastiske klaver-arrangementer, han iøvrigt selv har skabt. Hvis termen en psykolog-pianist fandtes, måtte det i så fald være Gustaf. Magen til forståelse og fortolkning af et materiale må man lede længe efter. Jeg forestiller mig, at det må være en drøm som artist at få Gustaf under sine vinger.

Et stort tak skal i hvert fald lyde herfra. Til jer allesammen. Tusind tak for Spots smukkeste koncert i år.