Treefight For Sunlight: Spot Festival, VoxHall, Aarhus

Treefight For Sunlight, Spot Festival, VoxHall, Aarhus

Det var et propfyldt VoxHall, der tog imod Treefight for Sunlight tidligt lørdag aften. Forventningerne til bandet var høje oven på udgivelsen af det ambitiøse og vellykkede andet album "Pizza" i sidste måned, og kvartetten skuffede ikke. Musikken var næsten lige så detaljerig som på albummet, og især imponerende gruppen på vokalsiden. Den primære forsanger Morten Winther Nielsens vokal lå krystalklart i lydbilledet, konsekvent i falset hele vejen og, med ganske få undtagelser, klokkerent trods de til tider avancerede melodier og det faktum, at han også havde en guitar at holde styr på.

Nielsen fik dog lejlighedsvis assistance som forsanger af bassist Christian Rohde Lindinger og trommeslager Mathias Sørensen med henholdsvis en lidt og en noget dybere stemme – begge udmærkede vokalister – og de to bidrog sammen med tangentspiller Niels Kirk til de flerstemmige og flotte kor. Rytmesektionen var præget af forskydninger og kompleksitet og fyldte meget i lydbilledet. Alligevel fik de fire herrer det hele til at lyde legende let takket være fremragende musikerskab og tilpas iørefaldende melodier – også selvom teksternes ordlyd kunne være svære at nå op til i det høje falsetlag. Lyden på VoxHall var til gengæld – som vanligt – fremragende.

Som sanger minder Morten Winther Nielsen en del om Malthe Fischer fra hedengangne Oh No Ono, hvis gamle trommeslager Kristoffer Rom sjovt nok er en af bagmændene bag Treefight for Sunlights pladeselskab Tambourhinoceros. Oh No Ono nåede kun at udgive to album, men Treefight for Sunlight synes at have løftet arven efter dem, når det gælder kompleks popmusik med inspiration fra såvel 60'ernes vokalpop og psykedeliske rock som nutidens såkaldt alternative rock – formodentlig ikke mindst den, der kommer fra Brooklyn-grupper som Animal Collective og Dirty Projectors. Gruppen har da også vakt berettiget opsigt langt uden for Danmarks grænser og udgav deres debutalbum – hvorfra vi i øvrigt fik tre sange denne aften – på det prestigefulde britiske selskab Bella Union (Beach House, Fleet Foxes, Midlake med flere). Den fornemme koncert på VoxHall viste, at Treefight for Sunlight har noget at have det i. Og at mænd godt kan multitaske. Fem kokkehuer til pizzaen.