Bernhoft: Store Vega, København

Bernhoft, Store Vega, København

Bernhoft: Store Vega, København

Anmeldt af Anine Fuglesang | GAFFA

- Jeg vil gerne tilbyde publikum en times frirum fra dagligdagens bekymringer.

Sådan lød det fra norske Jarle Bernhoft, bedre kendt som Bernhoft, i aftenens Kulturen på News. Et ønske, der må siges at være blevet indfriet under onsdagens udsolgte koncert i Store Vega. I godt 80 minutter er silende regn, kedelige madpakker og tanken om vækkeuret i morgen klokken halv syv glemt for en stund, da multitalentet Bernhoft byder på funky fest på Vesterbro.

Med sit tredje og spritnye studiealbum "Islander" i bagagen indleder Bernhoft, der har en fortid i grupperne Explicit Lyrics og Span, sin Europa-turné i Store Vega til stor glæde for 1500 yderst veloplagte publikummer, der er sultne efter lyden af norsk soul.

Til tonerne af sin egen musik entrerer en dansende Bernhoft den store scene, og endnu inden han har placeret sig ene og alene midt mellem loop-pedaler, guitarer og keys, høster han aftenens første store bifald. Der er noget godt i vente. Det ved publikum. Det ved Bernhoft.

En let enmandshær

Med "Wind You Up" skydes koncerten i gang, og sangen bliver snart efterfulgt af numre som "Come Around With Me" og YouTube-hittet "C'mon Talk", der har været med til at sikre Bernhoft succes i det store udland og indbragt ham optrædener i amerikanske talkshows som "The Ellen DeGeneres Show" og "Conan". Som publikum er man fra starten overbevist om, at den evigt sikre Bernhoft ikke har problemer med at agere ene mand på scenen, og der er ikke ét øjeblik under hele koncerten, hvor jeg savner et band. Han leverer humor, energi og musikalsk talent en masse med en lethed, der signalerer, at der er tale om et naturtalent.

På sublim vis illustrerer 37-årige Bernhoft gang på gang, hvorfor han efterhånden er kendt som en unik kunstner. Ved at optage sang og instrumenter på scenen lidt efter lidt bygger han hvert enkelt nummer op fra starten og sampler og looper de forskellige optagelser, så det hele ender med at lyde som et samlet orkester. En metode, han af økonomiske grunde begyndte at ty til for efterhånden en del år siden, så det kunne bringe ham ud over Norges grænser, og det blandet med hans kraftfulde stemme giver nogle magiske øjeblikke på sådan en regnfuld onsdag aften med numre som "Esiwalk" og "Choices".

Funk og indlevelse

Da jeg tilbage i februar overværede en intimkoncert med Bernhoft i Vanløse i forbindelse med udgivelsen af hans single "Come Around With Me", efterlyste jeg kontakt mellem kunstneren og hans 50 publikummer. Det skal jeg ellers love for, at der blev rådet bod på i aften, og jeg bøjer mig i støvet for, at én mand, jeg gentager én mand, uden problemer kan have hele Store Vega i sin hule hånd.

Med et uovertruffen overskud, jeg sjældent har set, leverer Bernhoft det ene poppede soul-nummer efter det andet, numre, der rykker i hver eneste fiber i kroppen, og som hurtigt får min sidemand bagerst i salen til at rejse sig og danse, som gjaldt det livet.

Under aftenens koncert får Bernhoft fornemt bevist, at han evner funky musik, når det er bedst, som med nummeret "So Many Faces" fra albummet "Ceramik City Chronicles", der er et af aftenens højdepunkter. Men også de mere inderlige, stille numre som de nye "Don't Let Me Go" og "I Believe In All The Things You Don't", der får et ellers dansabelt publikum til at stå musestille og lytte andægtigt til hver et ord og hver en tone, der bliver leveret med så megen indlevelse, at man glemmer tid og sted.

Kommer igen til efteråret

På samme dansende måde, som han for lidt over en time siden entrerede scenen på, danser en glad Bernhoft ud igen til tonerne af outroen "Fly Away", men der går ikke mange minutter, før det energiske bifald blandet med en insisterende trampen i gulvet fra et begejstret publikum får nordmanden tilbage i spotlyset.

Aftenen bliver rundet af med "Stay With Me", der ender ud i fællessang, og nummeret "A Bad Place To Reside", der leveres uden instrumenter, men ikke desto mindre er ekstremt rytmisk udført af et soulfænomen, der kan sit kram ned til mindste detalje.

Hverdagen kan så småt begynde at indfinde sig igen, men mon ikke de fleste cykler på arbejde med et smil på læben torsdag, for aftenens funky fest vil endnu sidde i kroppen, når solen står op i morgen. Og skulle der være nogen, der nu sidder og tænker, at de gerne ville have oplevet Bernhoft live, er der gode nyheder. Bernhoft har nemlig annonceret, at han vender tilbage til Danmark til november med hele fire koncerter.