Wafande
Nyt Land

Wafande: Nyt Land

Album / Universal Music
Udgivelse D. 19.05.2014
Henrik Bæk

Bølgerne fra succesdebuten Du Ved Det gik højt tilbage i 2011. Det anmelderroste album opnåede platin på download (30.000) og dobbelt-platin på streaming (3,6 millioner), og bortset fra singlerne Drik Ud og Uartig, har der siden været stille omkring Wafande studiemæssigt, men nu rammer Danmarks reggae-charmør nummer 1 atter landet med det nye album Nyt Land.

Albummets førstesingle Django (Klar På Noget Dumt) er et retrospektivt flashback til den danske musikhistorie anno 1962. Inspirationen til nummeret stammer nemlig fra The Cliffters' hit Django og leveres i 2014-udgaven i skikkelse af en hørehængende og oplagt dancehall-tune, der sætte gang i enhver sommerfest.

Og fest er der rigeligt af på albummet med numre som Hey Mama, Finder Min Vej, Til Lyset Slukker, Væltepeter samt Du Har Mit Hjerte med Kaka. Sidstnævnte er en åben kærlighedserklæring til Fristaden Christinia og "de tre gule prikker i mit hjerte", som Wafande synger.

Men albummet handler også om bagsiden af medaljen. Nedture beskrives i detaljer på Armen Om Mig Selv, der er en hudløs ærlig fortælling om at føle sig alene, selv om man er omgivet af mennesker: "Mit hjerte brænder/ Fortabt i mine tanker/ Dem, jeg skjuler for andre/ Når tampen brænder". Et andet nummer, som skildrer bagsiden af succesen, er Hvis Lyset Blænder Mig med vennen og kollegaen Shaka Loveless, en sang, der handler om frygten for at gå til i sin egen succes. Musikalsk byder albummet på en blanding af reggae, dancehall, soul og pop, men Wafandes afrikanske rødder fornægter sig ikke, hvilket kommer til udtryk på de afsindigt danseglade Til Lyset Slukker og Finder Min Vej.

Albummet er mesterligt produceret af makkerparret bag Donkey Sound, (Fresh-I og Pharfar), som også er med, når Wafande spiller live i løbet af sommeren.