The KutiMangoes
Afro-Fire

The KutiMangoes: Afro-Fire

CD / Tramp
Udgivelse D. 16.05.2014
Torben Holleufer

Det er nogle af den danske afro- og jazzscenes mest spændende unge navne, som står bag denne formidable udgivelse. Tilsat tre estimerede musikere fra det vestafrikanske land Burkina Faso sætter de af i en herligt hæsblæsende fest af en plade. Patrick Kabré er en energibombe af en sanger, og med folk som Michael Blicher og Lars Greve - kendt fra bl.a. Astro Buddha Agogo og Girls In Airport - i front er det de flotte blæserarrangementer, der er i centrum. Dertil kommer, at de i den massive bølge af bands, der skød op efter Fela Anikulapo Kutis død i 1997, fremstår som et af de mest autentiske. Fordi de ikke "bare" spiller afrobeat med skelen til Kuti, Tony Allen og de andre, men fordi de har en personlig profil og en egen dragende lyd.

Noget af den mest spændende afrobeat er faktisk opstået i vestafrikanske lande som Mali - tænk bare på pioneren Abdoulaye Diabaté - så derfor er det ikke helt ved siden af at have tre folk fra Burkina Faso til at komme med unikke ingredienser i den brandvarme afrikanske ret, der her diskes op med. Men det glædelige er faktisk, hvor dygtige de danske musikere er blevet, som da Victor Dybbroe lægger marokkanske qaraqab på Walking Man, eller når kapaciterer som Afenginns Rune Harder Olesen og de andre perkussionister giver rendyrket opvisning på numre som Something Yellow. Endelig er de to remixes, der slutter pladen af gjort af det stof, der skaber klassikere - bare hør Song for Fela. Her tror jeg, at den gamle mester ville have givet sig til at danse hæmningsløst.

Sublim afroudgivelse med en mængde lag. Anbefales på det varmeste.