Swearing At Motorists og Snaredrum : Pop Revo, Atlas, Aarhus

Swearing At Motorists og Snaredrum , Pop Revo, Atlas, Aarhus

Den amerikanske gruppe Swearing at Motorists og det aarhusianske band Snaredrum har tidligere spillet hver for sig på Pop Revo-festivalen, men var i år blevet sat sammen til lejligheden – det vil sige, at halvdelen af Swearing at Motorists, sanger og sangskriver Dave Doughman, var koblet på Snaredrum som ekstra forsanger, og sætlisten bestod af både Swearing at Motorists- og Snaredrum-numre.

Dave Doughman indtog scenen alene med sin guitar og kom straks langt ud over den lave scenekant ved gentagne gange at høre, om folk havde det godt. En noget klichéfyldt måde at starte en koncert på, men Doughman virkede så engageret, at det rent faktisk havde en stærkt opkvikkende effekt. Det var også en fin sang, han gav os, "All That I Have", men showet kom først for alvor i gang, da kvartetten Snaredrum trådte ind på scenen, og Doughman samtidig lagde sin guitar og i stedet begyndte at løbe rundt på scenen og gestikulere voldsomt. Hvilket han blev ved med koncerten igennem.

De fire Snaredrum-musikere – den klassiske besætning på to gange guitar, bas og trommer –spillede fremragende, uanset om det var Swearing at Motorists-sange eller deres egne, der stod på sætlisten. Gruppen har lige udgivet deres selvbetitlede debutalbum med en stribe korte, kontante og velskabte powerpop-sange i traditionen fra Pavement og Pixies, eller måske Figurines anno 2003, og dem fik vi en god samling af denne aften, blandt andre de fængende "Mirror" og "Quit". Bandets normale forsanger Anders Thode har dog en lidt anonym vokal, så derfor var det en ren win-win-situation, at Dave Doughman sang med på dem og tilførte dem nye nuancer med sin særdeles udadvendte optræden og store og godt rumklangsklædte stemme, samtidig med at Snaredrum gav Swearing at Motorists' tragikomiske og sorthumoristiske sange ny klangbund med en fyldig bandlyd.

Kombinationen tog også kegler hos publikum, hvor en solid gang slamdance efterhånden fyldte en stor del af scenegulvet. Egentlig lidt overraskende hos en så relativt upunket og poppet bandkonstellation – der var mere livsglæde end aggression på såvel scene som i salen – men alligevel passende og forfriskende. Et par unge kvinder blev også inviteret op på scenen undervejs af Dave Doughman, der ligeledes gentagne gange komplimenterede en kvindelig publikummer ved navn Veronica. Swearing at Motorists og Snaredrum klædte såvel hinanden som publikum, og koncerten blev en rendyrket fest.