Speedy Ortiz : Pop Revo, VoxHall, Aarhus

Speedy Ortiz , Pop Revo, VoxHall, Aarhus

Pop Revo-festivalens formål er at præsentere "musik fra kanten af den legesyge indie-scene, uden at smide folk af i svinget". Med en sådan formålsparagraf var Northampton, Massachusetts-gruppen Speedy Ortiz velvalgt, for deres musik er både imødekommende og kantet. Gruppen er centreret omkring sangerinde, guitarist og sangskriver Sadie Dupuis og er en kvartet med den klassiske linuep sang/guitar, guitar, bas og trommer.

Koncerten var kendetegnet af samspillet mellem Sadie Dupuis' lyse og undskyldsrene vokal, de ligefremme, iførefaldende melodier, groovy bas- og trommespil og de mere eller mindre støjende guitarer. Af og til bød guitararbejdet på små dissonanser og tilbageholdt spil, andre gange var der dømt fuld forvrænger og feedback, der næsten overdøvede sangstemmen – men også kun næsten. Ikke altid, når man lige forventede det, men uden at få det samlede udtryk til at fremstå rodet.

Musikalsk trækker Speedy Ortiz – der er to album og tre ep'er inde i karrieren – umiskendeligt på 90'erne og sender associationer til bands som The Breeders, Pavement og Pixies med deres blanding af popappeal og støjrock med samme traditionelle besætning som Speedy Ortiz. Man finder omvendt hverken akustiske eller elektroniske elementer i bandets musik, og dermed adskiller de sig fra en stor del af tidens øvrige indie-bands.

Tekstmæssigt er Speedy Ortiz også lig med nogle godbidder, selvom teksterne i livesituationen desværre kunne være svære at opfange. De har eksempelvis lavet ep'en "Sports EP", hvor hver sang kredser om sport i en grad, så Jørgen Leth er bagud på point, og herfra fik vi en lille håndfuld eksempler, "Basketball", "Curling", "Indoor Soccer" og "Silver Spring". Også Taylor Swift havde fået en finurligt taktartskiftende sang opkaldt efter sig – med linjer som "Gave up my baby for more babies / see you around" var det vist ikke helt ment som en hyldest.

Speedy Ortiz gav os i alt 13 korte sange på tre kvarter, og det var en fornøjelse. Lad os håbe, vi hører mere til dem på disse kanter.