ZZZs: Pop Revo, Atlas, Aarhus

ZZZs, Pop Revo, Atlas, Aarhus

ZZZs: Pop Revo, Atlas, Aarhus

Lørdag på Pop Revo begyndte med en erstatning i form af den japanske kvindetrio ZZZs, der var blevet programsat i stedet for amerikanske Pow, der af logistiske årsager måtte rykke deres koncert frem til fredag klokken 18 på Sway.

Den sortklædte trio lagde forsigtigt ud med et langt, minimalistisk og temmelig langsomt instrumentalnummer præget af dunkende bas, enkelte, dissonerende guitartoner og bastante trommer. På de følgende numre udviklede musikken sig i en voldsommere retning med groovy bas, mere alsidigt og stadigt støjende guitarspil fyldt med dissonanser og feedbackstøj – ikke ulig tidlig Sonic Youth – piskende trommer, småskinger lillepigevokal fra bassist Yukary og dybere og mere spoken word-orienteret vokal fra guitarist Youkaku. Om teksterne var på engelsk eller japansk, havde jeg i første omgang svært ved at høre, men det var dog vist engelsk.

Bassen var ofte meget dyb og mikset langt frem i lydbilledet, og den gav til tider lyde fra sig, som var byens igangværende Classic Race med gamle racerbiler trukket fra Strandvejen og ind på Atlas. Det skal forstås som en kompliment, og de tre kvinders sammenspil og evne til at støje kontrolleret – og højt – med instrumenterne var imponerende, samtidig med at der i hvert fald til tider var ansatser til melodiske passager. Vokalerne var til gengæld lidt for anonyme og uskolede til min smag, og det gjorde derfor ikke noget, at sangene ofte rummede længere instrumentale passager.

Store dele af koncerten stod de tre kvinder bomstille på scenen, hvilket skabte en sjov kontrast til den voldsomme musik, men mod slutningen af koncerten begyndte både Youkaku og Yukary at bevæge sig lidt, og det var da også svært ikke at stå stille det til massive lydtryk. Mellem sangene sagde de korte tak og derudover ingenting, men lod musikken tale for sig selv.

Højst interessant og overvejende fedt bortset fra de lidt fesne vokaler. Og en passende brutal måde at skyde dag to af Pop Revo i gang på.