Vild $mith
Lever Det Liv

Vild $mith: Lever Det Liv

Album / Universal Music
Udgivelse D. 02.06.2014
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Weed, sprut og bitches. Så simpelt kan det siges. Debutalbummet fra den vilde trio handler om fester, damer, sprut og røg. Det handler om de tømmermænd, der følger efter en vild fest - og om at stilstand ikke fører til noget som helst: på det shit igen. Det handler om den interne konkurrence, de tre rappere har - med et glimt i øjet. Og det er dette glimt, der er deres redningsplanke. For det er ikke højtravende. Det er ikke stor kunst, og det er ikke specielt nyt. Men det er heller ikke helt ved siden af. Hvorfor? Fordi Vild $mith ikke lyder selvhøjtidelige.

De er ikke kommet sovende til succesen. Siden deres sejr i karrierekanonen har de spillet koncerter, skrevet numre, genereret en gedigen landeplage, og nu er de så klar med deres debutalbum. Og det skal nok få opmærksomhed, for de 12 tracks byder på ørehænger-hooks og omkvæd, der ikke er svære at huske eller synge med på. Produktionerne er skåret i en kommerciel og poppet tone, og det er nemt at forestille sig de her tracks brage ud af nedrullede ruder igennem sommeren.

Men der er også en bagside af medajlen, for selv om Vild $mith har sine gyldne øjeblikke, er det nok ikke sange, der har en levetid på den lange bane. Ingen fester varer evigt, og det gælder også den her. Det bliver trivielt at høre om, hvor mange damer der skal med hjem, og hvor mange penge rapperne bruger. Hvis de bød ind med rap eller tekster, der virkelig sparkede mås, var det måske noget andet, men det gør de ikke. De skal nok få succes, men deres album bliver ikke en klassiker.