Amy Macdonald: Jelling Musikfestival

Amy Macdonald, Jelling Musikfestival

Amy Macdonald: Jelling Musikfestival

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Jeg får helt ondt af hende. Som hun står der, den lille spinkle pige på blot 26 somre. Usædvanligt bleg ser hun ud med sit nye kulsorte hår og hvide kranium på T-shirten. Og der foran hende ligger danske Jelling Musikfestival. Klokken er 16, og det er festivalens fjerde dag. Klokken 16 er jo som bekendt stadig forholdsvis tidlig morgen "i festivaltid" - specielt på sidste dag. Der står hun så, den unge skotte og kigger ud på et træt og ufokuseret publikum, hvor mindst halvdelen sidder mere eller mindre døsigt henslængte i deres campingstole, mens der er alt for megen plads oppe foran scenen.

Vinden er kold og skyerne trækker tættere. Heldigvis er hun ikke alene på scenen, denne unge kvinde, som har været heldig at sælge, i denne forbindelse kunne man næsten sige, alt for mange plader. Så hun er blevet placeret oppe på denne kæmpestore scene i stedet for i et intimt telt, hvor hendes musik havde haft en langt større chance for at træffe publikum i solar plexus.

Stillestående

Men hun gør, hvad hun kan den gode Amy, sangene er blot for stillestående til for alvor at få gang i det trætte publikum, og det bliver tydeligt, at godt nok har Amy Macdonald megen succes med sine personlige sange, men rent musikalsk er der ikke voldsomt meget at komme efter, og den ene sang minder for meget om den næste, hvis ikke man kender numrene voldsomt godt. Bandet spiller glimrende, og Amy forsøger at få folk til at synge med og siger tak så mange gange, at det virker febrilsk.

Det er ikke nogen decideret dårlig koncert, den kommer bare først rigtig fra land i sidste nummer, hvor guitaristen giver den hele armen. Mange unge drenge og piger synger med nede foran og vi får alle de kendte hits, som den nye "4th Of July," "This Is The Life" og "Mr. Rock And Roll". Men det hele kommer til at virke stillestående, selvom Amy Macdonald forsikrer om, "at det er en stor fornøjelse at spille for os," og "at hun er glad for at være tilbage i Danmark." Måske mener hun det, måske ikke. Det er svært at afgøre. En svær opgave er det under alle omstændigheder for en skotsk pige på 26.

Nu med Ferrari

Det er gået stærkt for den unge pige fra East Dunbartonshire i Skotland med den charmerende accent. Blot 19 år var hun i 2007, da hun udgav første album med titlen  "This Is The Life." Den opnåede en førsteplads på de danske hitlister, og alene i England solgte den 600.000 styk. "A Curious Thing" hed hendes andet album, som udkom i 2010. Også den blev en pæn succes og var med til at gøre, at den unge dame i dag kører Ferrari, når hun holder pause fra turnélivet. Seneste album hedder "Life In A Beautiful Light", udkom i 2012 og fastholdt hendes stjernestatus. Fire millioner solgte plader er det blevet til samt et stort antal priser hjem til kaminhylden.

Alt i alt meget godt gået. I verden såvel som på en kold "festival-formiddag" i Jelling, hvor mange andre unge nok var blæst helt omkuld.