Diverse kunstnere: Flygtningestemmer, Flygtningemuseet, Oksbøl

Diverse kunstnere, Flygtningestemmer, Flygtningemuseet, Oksbøl

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Oksbøl var engang landets femtestørste by, og det var udelukkende på grund af den kæmpemæssige flygtningelejr, der blev oprettet efter Anden Verdenskrig. Der bliver snart bygget et flygtningemuseum på samme grund og ved siden af flygtningekirkegården. Museet skal tilegnes alle flygtninge i Danmark, og det var derfor utroligt passende, at albummet Flygtningestemmer blev opført her som en sammenhængende koncert.

Der er en del udfordringer i, at 11 forskellige sangere skal spille en koncert sammen med så seriøst et tema. Kan man lægge energi nok i sange om at flygte fra krig og uretfærdighed, men stadig bevare teksternes sørgelige budskab? Psykolog og sangskriver, Gert Barslund, der sammen med flygtninge fra Bosnien, Iran, Irak og Syrien har skrevet alle sangene, beskrev projektet som et mere nuanceret billede på den mentalitet, der kommer af at være flygtning. Med sin rare psykolog-stemme fungerede han som konferencier mellem hver artist, der gik på scenen.

Søs Fenger åbnede den egentlige koncert med "Jeg er stadig her", som netop beviser, at en flygtningehistorie også kan handle om at overkomme og blive stærkere af modgang. Det er en god dansk sang, og den bliver sunget fornemt af en af dansk pops førstedamer, både på album og live. Lyden på det lille græsareal mellem det gamle flygtningesygehus er helt exceptionel, og koncertens anden røde tråd i form af bandet med guitarist Kasper Falkenberg i spidsen har de helt optimale forhold, der skal til for at lave en suveræn koncert. Der var stort set heller ikke en finger at sætte på bandets indsats, men det siger næsten sig selv, at 11 vokalister ikke kan gøre det lige godt alle sammen.

Der var lidt mere Grøn Koncert end flygtningestemmer i Tue West og hans indlevende performance, der virkede til at kompensere for, at han måtte læse sangteksten på scenegulvet. Det var dog mægtig underholdende at opleve en Tue West, der ikke var bundet til sin guitar, skæve tekst og nasale stemme, men i stedet dansede hæderligt til outroen på "Frihedskæmpere".

Koncertens første vikar kom i stedet for Julie Maria på "Sig du vil". Det var Dorthe Gerlach fra Hush, der gav sit ypperste med sin lidt skrøbelige vokal på en af de mere radiovenlige sange fra albummet. Især fordi bandet spillede perfekt, og korsanger Gumhild Overegseth komplementerede mesterligt, var "Sig du vil" et klart højdepunkt.

Ujævn afslutning

Det gik ikke, som det skulle med Ida Gards "A Lady", hvor vokalen ramte mange forskellige steder, men ikke helt rigtigt på noget tidspunkt. Sys Bjerre virkede også træt og ugidelig både på "Halleluja" og hendes eget ekstranummer "Kære Farmor - Du Som Er I Herlev". Freya var so-so på "Lost Wake Up", men gav lækker kant som vikar på Julie Berthelsens "Mareridt".

Koncertens stærkeste kort var i The Eclectic Moniker-sanger Frederik Vedersø, og det vidste Gert Barslund og de andre bag Flygtningestemmer. Ikke blot viste han, hvad hans flotte stemme kunne på "Voices", men han var også den stærke lukker, der kom ud over scenen og fik publikum opildnet til fællessang med et udfordrende cover af duetten mellem Peter Gabriel og Kate Bush, "Don't Give Up". I Oksbøl måtte vi nøjes med Frederik Vedersø og Søs Fenger, der gjorde det så godt, som de kunne.

Det var også svært at komme helt op til sidst for gratis-koncerten, der havde delt sig i to i håbet om at sælge albummet til de fremmødte. Anden halvdel begyndte ellers sublimt med Sara Grabow og en smuk minimalistisk "Broken Heart" igen perfekt komplementeret af korsanger Gunhild Overegseth. Der var bare for mange svage punkter, som et slags fraklip fra albummet sunget af Gert Barslund eller Tue Wests dødkedelige ekstranummer, der ikke hørte til nogen steder og fik mig til at foretrække den lalleglade Tue fremfor den selvsmagende Tue.

Et afgørende element for koncerten viste sig at være tilstedeværelsen af den bosniske flygtning Ratmilla Suslovski, der fik lov til at introducere de to sange, hun gav inspiration til og skrev med Gert Barslund. Det gav ganske enkelt en tiltrængt dybde og autenticitet til en koncert af priviligerede danskere til priviligerede danskere for udsatte flygtninge. Ratmilla kunne blandt andet fortælle om Sys Bjerres "Halleluja", at den næsten havde heddet noget i retningen af "måske den sidste bus", for at beskrive den uvished Ratmilla følte på flugt. Sangen tog i stedet inspiration fra Ratmillas håbefuldhed.