Marie Key : Rosenborg Live, København

Marie Key , Rosenborg Live, København

Marie Key : Rosenborg Live, København

Anmeldt af Henrik Jensen | GAFFA

Det var seks måneder siden, at Marie Key sidst havde spillet i København. Og det var tydeligt, at københavnerne havde savnet hende og Key lige så havde savnet København. Temperaturen havde ændret sig, siden Key sidst spillede i hovedstaden i november. Og der var ingen tvivl om, at både hun og københavnerne havde savnet at høre Keys melankolske toner kaste sig ud over vort lands hovedstad.

Koncerten åbnede flot med nummeret "Uopnåelig", og den nørdet udseende Marie Key viste hurtigt, at hun på ingen måde er et "one hit wonder". Fra første nummer stod det også klart, at savnet var stort hos publikum. Dronningen af sceneshows-underspillethed var tilbage.

Marie Key gav undervejs en lille tale til de fremmødte. Og det gik lige i hjertet hos de fleste. Når man som Key kan tryllebinde lytterne med hverdagsrealistiske mellemkødstekster og en stemme, der ikke burde være ophøjet, men alligevel når frem til det, en årelang kamp har gjort den til, så kan man kun respektere hendes ydmyge taler til folket. Hun var genert og taknemmelig. Og det æder vi jo råt som de danskere, vi er.

En stor ros skal bringes til de teknikerne, som stod bag lyden hos Rosenborg Live. For sjældent er en vokal nået så klart igennem til en koncert, samtidig med at det virkelig velspillende band blev mikset ud til os foran scenen, så alt gik tydeligt og fint balanceret igennem – det lød nærmest som en cd spillet under åben himmel. Hertil skal selvfølgelig også nævnes, at bandet var en lige så stor del af den musikalske oplevelse. Virkeligt godt arbejde! Alt var i orden, og ingen fingre kan kastes mod dagens teknikere. En arbejdskraft, der for ofte får kritik, men for sjældent et klap på skulderen.

Der er ingen tvivl om, at Key er glad for sit hverv, og det smitter af på modtagelsen af hendes umiddelbart "inden i sig selv" -måde at optræde på. Vi accepterer det, fordi Marie Key giver os, hvad vi ikke selv kan udtrykke. Derfor står denne lille nørdede kvinde på scenen, og ikke os.

Alt i alt fik det blandede publikum, hvad de ville have. Marie Key leverede, som kun hun kan gøre. Man kan kun spå, at hun når langt videre end en kortvarig berømmelse. Der er noget inden i denne pige, som folk higer efter at tage imod. Og da hun (som forudset) valgte at spille "Uden Forsvar" som sidste nummer, herskede der ingen tvivl om publikums holdning. Key er kommet for at blive.

Som eneste negative observation må man nævne Marie Keys mangel på fysisk sceneoptræden. Det er fint nok, at du er helt specielt og helt dig selv, men en så stillestående optræden bliver i længden lidt for gennemskueligt. Bevæg dig nu bare lidt mere end et skridt væk fra mikrofonstativet.