Mariah Carey
Me. I Am Mariah ... The Elusive Chanteuse

Album / Universal Music
Udgivelse D. 27.05.2014
Sohail Hassan

Mariah har endnu ikke slået Beatles' rekord med flest nummer 1'ere, men er meget tæt på. Hun er uden tvivl stadig den bedst sælgende kvindelige artist.

På sit 14. studie-album, som hun klogeligt har valgt at lade verden vente på, til der var holdbart materiale nok, er hendes stemme i topform. Der er en del forventninger at leve op til. De 17 nye numre på deluxe-udgivelsen er alle skrevet af hende selv undtagen fortolkningen af George Michaels One More Try. Det hele er tilmed produceret af hende selv i samarbejde med hitmagere som Darkchild, Q-Tip, Hit Boy og selvfølgelig Dupri. Af gæster kan nævnes Nas, Fabolous, Wale, Mary J. Blige, R. Kelly, Stevie Wonder og duetten med Miguel, #Beautiful, der hittede sidste år.

Albummet er på mange punkter en tilbagevenden til form. Der er både gode piano-ballader som åbningnummeret Cry, gode romantiske popnumre som førnævnte #Beautiful og Dedicated feat. Nas, velfungerende dance-numre som You Don't Know What To Do feat. Wale og Meteorite (af Q-Tip) og enkelte flirt med hiphop, som enhver r&b-bad girl skal have med på sine album. Det er dog klart på sidstnævnte, såsom Thirsty og Money feat. Fabolous, at opskriften ikke fungerer helt så godt. Hendes fortolkning af George Michael er heller ikke særlig heldig.

Men ellers er Carey klædt godt på af de mange folk, som har hjulpet, og hun synger, som hun altid har gjort, som en drøm. Det er gennemgående godt og en imponerende tilbagevenden til form sammenlignet med hendes hits fra starten af karrieren, her mange år senere. Alligevel er der ikke noget på dette album, der kommer til at true Beatles' rekord. På trods af hærskaren af musik-alkymister bliver der ikke tryllet guld frem, snarere sølv.