RY X : NorthSide, P6 Beat-scenen

RY X , NorthSide, P6 Beat-scenen

RY X : NorthSide, P6 Beat-scenen

Anmeldt af Steen Fabrin Michelsen | GAFFA

Justin Vernon er fra Wisconsin, der er kendt for sine kolde og snefulde vintre, The XX kommer fra det tågede London, og Fleet Foxes blev dannet i regnfulde Seattle. Ry X, hvis musik man kan betegne som en blanding af de tre nævnte bands, er fra solrige Australien og bor i Los Angeles.

Det er på en måde lidt paradoksalt, når han skriver så mørk og dyster musik, men måske var det derfor, at han så ud til at befinde sig så godt på den solbeskinnede P6 Beat Stage fradag eftermiddag. Han formåede i hvert fald sammen med en musikalsk altmuligmand på synth, elektrisk trommesæt og kor at få undertegnede til at føle natten omslutte sig med sin højstemte og dvælende halvelektroniske indiefolk.

Han fremførte flere af numrene fra sin meget roste ep "Berlin", som nok endnu ikke er kendt hos brede publikum, men titelnummeret, som han sandsynligvis har hentet inspiration til hos Fleet Foxes' "Mykonos", vakte dog med rette stor begejstring. Det takkede den meget sympatiske aussie for med ordene "amazing to be here with all you beautifull people". Også "Vampires" fik med sine komplekse rytmer blodsugerne ud i lyset, og selv om "Shortline", som han havde omarrangeret, fik en noget fortumlet start, formåede den at lande på benene.

Alt i alt en glimrende koncert af Ry X, der startede karrieren som Ry Cummings med ligegyldig poprock og tog på tur som opvarmningsband for Maroon 5. Først for et par år siden med udgivelsen af ep'en "Howlin'", hvis titelnummer han i øvrigt spillede som koncertens sjette nummer, fandt han sit nuværende udtryk, som måske ikke er voldsomt originalt, men alligevel besættende.

Jeg byder ham i hvert fald gerne tilbage. Til den tid er hans udtryk nok modnet endnu mere. Og så er han igen klar til at så en NorthSide scene. Helst i ly af natten.