Lars H.U.G. : NorthSide, P6 Beat-scenen

Lars H.U.G. , NorthSide, P6 Beat-scenen

Lars H.U.G. : NorthSide, P6 Beat-scenen

Med sine 60 år var Lars H.U.G. alderspræsidenten på årets NorthSide, men veteranen var alt andet end 60, trist og triviel. Med en ny samarbejdspartner, den tidligere og knap og nap jævnaldrende Sort Sol/Sods-guitarist Peter Peter i bandet og tre nye dansksprogede sange på sætlisten udstrålede H.U.G. ny energi og fremadrettethed efter i årevis kun at have spillet gamle sange på sine turnéer – og senere på året udgiver han efter planen sit første album i 11 år.

H.U.G. åbnede endda sættet med den helt nye "Ti Sekunders Stilhed", et iørefaldende midt-tempo-nummer med klart hitpotentiale. Herefter stod den på ren hitparade sange fra H.U.G.s dansksprogede album "Kysser Himlen Farvel", coverpladen "Kopy" og "Blidt Over Dig", især de to førstnævnte, samt Klichés første, kulturkanoniserede album, "Supertanker". H.U.G. var særdeles veloplagt og hans stemme stærk og spændstig. Hans karakteristiske falset er ikke så hyppig som i de unge år, men den tittede dog smukt frem i korte passager, blandt andet i "Hvorfor Er Lykken Så Lunefuld?" H.U.G. lyder ikke som en mand, der ryger (længere?)

Peter Peter brillerede som guitarist med blandt andet lyrisk og stemningsfuldt spil på "Dansevise" og den kongelige hofleverandør "Mon De Kan Reparere Dig", der ville have gjort H.U.G.s gamle guitarist og producer Hilmer Hassig glad i sin himmel. I indledningen til "Så Længe Jeg Lever" havde Peter Peter tilmed mikset lidt af den knitrende guitarintro til Sort Sols klassiker "Siggimund Blue" ind, og dette særegne mashup fungerede fremragende.

Sætlistens niende nummer var også nyt, "Hey Hey Hey (De Søde Søndage Er Forbi"), en uptempo-sag, som var ganske fin uden helt samme melodiske kvaliteter som åbningsnummeret. Herefter var det tilbage til hitparaden med blandt andet de to Kliché-numre "Havets Blå" og "Militskvinder", hvor Rasmus Hedeboe også viste solide evner som lead-guitarist i sidstnævnte, og Kim Thomsen stod for de maskingeværsalveassocierende trommer. Hele den tætpakkede festivalplads sang med af fulde hals, i flere generationer.

Efter en hjerteskærende "Elsker Dig For Evigt" lukkede H.U.G. med en helt ny ballade, den smukke "Vi Bli'r Alle Til Lys Igen" med det optimistiske omkvæd "Det bliver altid sommer igen". En sang, der også har åbenlyse hitkvaliteter og kunne være en fremtidig fast koncertafslutter. H.U.G. er tilbage på toppen, og interessant at se to hovedskikkelser i to af sen-70'ernes og start-80'ernes mest indflydelsesrige danske bands, Kliché og Sods/Sort Sol, side om side for så vidt vides første gang. En ren win-win-situation.

Min eneste indvending mod den fremragende koncert var, at det kunne have været fint med lidt flere af H.U.G.s egne sange i forhold til de mange covernumre fra "Kopy", selvom H.U.G. også har givet dem deres eget liv. Eksempelvis "Hvor Går Vi Hen?", som han meget sjældent spiller. Men ellers var det en time tæt på himlen på NorthSide. Og der kommer altid en sommer igen.