Maxi Priest
Easy To Love

Maxi Priest: Easy To Love

Album / VP Records
Udgivelse D. 01.07.2014
Henrik Bæk

Som teenager løftede Maxi Priest højttalere for reggaediskotekerne Jah Shaka og Negus Negast sound systems i London, indtil han en dag blev opfordret til at synge for reggae diskoteket Saxon Studio International. Hans første egentlige gennembrud kom i 1988 med det selvbetitlede album Maxi Priest, der blandt andet indeholdt en suveræn cover af Cat Stevens populære Wild World.
På albummet teamede han op med de jamaicanske musikalske sværvægtere Sly Dunbar og Robbie Shakespeare ligesom sangeren Beres Hammond medvirkede på nummeret How Can We Ease The Pain.
I 1990 hittede han maksimalt med singlen Close To You, der indbragte ham en sikker første plads på den amerikanske Billboard Chart.
Det er efter samme skabelon som albummet fra 1988, at Maxi har formet det nye album, der rummer 11 solide numre indenfor lover's rock genren, der bedst karakteriseres ved sin bløde og mere poppede reggaetilgang, hvilket passer perfekt til Maxis lyse stemme. Også denne gang er der genvalg til musikere som Sly og Robbie, men også andre verdenskendte studiemusikere som Earl 'Chinna' Smith, Lenky Marsden og Clive Hunt er inviteret med i studiet, hvilket i den grad borger for kvaliteten. Produktionen er lagt i sikre hænder hos Bulby York, Handel Tucker, der også producerede Close To You samt vintage produceren Donovan Germain fra Penthouse Productions i Kingston. Kollegaen Beres Hammond er ligeledes at finde i duet med Maxi på det smukke Without A Woman, der er en smuk r'n'b og gospelinspireret hyldest til det 'stærke' køn.

Førstesinglen Easy To Love har allerede siden sidste år holdt sit indtog på alverdens hitlister og intet Maxi album uden en række covers. Her skal nævnes John Mayers Gravity, der et glimrende eksempel på hvad der sker når beatet konverteres til reggae og Maxi griber mikrofonen. Fortolkningen holder 100 % og leveres med stor respekt for originalen. Det samme gør sig gældende på det smukke If I Gave My Heart To You, der oprindeligt blev indspillet af engelske John McLean tilbage i 1987, og som i Maxis fortolkning læner sig tæt op ad originalen.
Selvom Easy To Love hovedsagelig er et album med stærke kærlighedssange, så får man en rigtig roots reggaebasker med oveni reggaehatten, hvis man downloader albummet på iTunes. Det drejer sig om en udgave af den jamaicanske Nyabinghi-musiker Ras Michael & The Sons of Negus og hittet None A Jah Jah Children fra 1975, der vidner om at Maxi Priest ikke har glemt sine musikalske rødder.