My Heart the Brave : Roskilde Festival, Rising

My Heart the Brave , Roskilde Festival, Rising

My Heart the Brave er et alias for sangeren, sangskriveren, tangentspilleren og produceren Caspar Hesselager, som blandt andet er kendt som producer for Hymns from Nineveh og The Eclectic Moniker. Nu er han sprunget ud som solist med indtil videre to singler på bagen og et album undervejs. Endnu har han ikke fået det helt store hit, men optrædener på upcoming-festivalen Vegas Udvalgte i januar og nu Roskilde viser, at musikbranchen har fået øjnene op for multimusikeren.

My Heart the Braves indtil videre sparsomme udbredelse taget i betragtning var det en pæn forsamling på flere hundrede personer, der var mødt op ved Rising-scenen tirsdag 18.30. My Heart the Brave kvitterede ved at kaste en bunke røde, hjerteformede balloner med gruppens navn ud over publikum, og publikum tog pænt imod både balloner og musik. Live havde Capsar Hesselager medbragt tre musikere, en keyboardspiller, en trommeslager og en kombineret keyboardspiller og bassist. Da han også selv spillede på keyboard, var der i visse af sangene hele tre tangentspillere i spil på én gang, og det påvirkede selvsagt udtrykket sammen med de ofte synkoperede trommer, eksempelvis på singlen "Keep Me from It".

Musikken var en energisk og samtidig let eftertænksom elektropop, hvor de mange klaviaturer sørgede for gode, iørefaldende melodier. Casper Hesselager skulle lige bruge de første par numre på at finde formen rent vokalt, hvor hans stemme virkede lidt uartikuleret og mumlende. Senere fik han mere styr på stemmebåndene og kom flere gange op i falsetten, selvom om hans vokal ikke har den allerstørste personlighed. Den er faktisk lidt svær at karakterisere af samme grund: hverken udpræget lys, mørk, stor eller særegen, men dog acceptabel – men nok projektets svageste led. Den er i hvert fald slet ikke i klasse med Jonas H. Petersens fra Hymns from Nineveh eller Frederik Vedersø fra The Eclectic Moniker, for nu at nævne to af de grupper, Hesselager har produceret.

Sangskrivningen var der heldigvis ikke noget i vejen med, og det ene iørefaldende nummer afløste det næste med den groovy sætlukker "Meditation 2" som højdepunkt. Der er absolut potentiale i My Heart the Brave, om end Casper Hesselager ikke synger, som om han har hjertet helt uden på skjorten, snarere har to skjorter på. Måske kommer det – jeg krydser fingre.