Earl Sweatshirt : Roskilde Festival, Avalon

Earl Sweatshirt , Roskilde Festival, Avalon

Anmeldt af Kristian Alsing | GAFFA

Earl Sweatshirt var ni minutter forsinket, hvilket var temmelig ærgerligt, for bandet blev overlappet af legendariske Outkast i programmet, hvilket fik en skidt indflydelse på koncerten, mere herom senere! Dj'en gik først på efter en venlig syngende påmindelse fra det tætpakkede og unge publikum og underholdt de unge folk med lidt Next Episode fra Dr. Dre samt lidt DMX og Kendrick Lamar. Pænt irriterende for undertegnede, når man helst bare vil høre Earl Sweatshirt (og stadig nå Outkast). Roskilde bandlyste Earl Sweatshirts gruppe Odd Future Wolf Gang Kill Them All (OFWGKTA) tilbage i 2011 for at stagedive – men den dengang 16-årige Earl var på kostskole i Samoa, så han må stadig gerne spille på den sikkerheds-mindede festival.

Earl Sweatshirt kom så på scenen og startede med Kill. Han forklarede kort, hvordan lufthavnssikkerheden holdt ham tilbage (uden at jeg skal gentage hans præcise ord her, er det vist fair at sige, at dem var han ikke helt tilfreds med). Man må sige, det var en sløv start (selv efter de gik på). Der kom lidt gang i den med Molasses, men vi skulle lige igennem nogle lidt sløve numre som det ellers stemningsfulde 20 Wave Cap. På Molasses fik teenagerne dog en undskyldning for at danse og for at gnubbe lidt på hinanden med det sjove hook "Rub those freckles of your face, bitch!".

For få boller i suppen

Glæden ved det sjove omkvæd illustrerer for mig meget godt, hvad der var en tilbagevendende udfordring for Earl Sweatshirt: Ligesom nogle af idolerne i almægtige Wu-Tang Clan bliver det, der fungerer godt på pladen, lidt for monotont live, og det kunne man se på publikum. I modsætning til førnævnte legender har Earl Sweatshirt desværre ikke tilstrækkeligt stærkt materiale (endnu).

Publikum var engagerede i showet, men kun momenter. Ikke før det stærke og meget introverte Chum om Earls digterfar, der forlod ham som seksårig, og det ligeledes gode nummer This Nigga Ugly fik vi demonstration af Earl Sweatshirts flow. Kvaliteten blev bedre mod enden, Hive var superdystert og rigtig fedt, og for undertegnede ejede Earl Sweatshirt ikke Avalon før dette punkt (11 numre inde), og da var det desværre for sent. Med forsinkelsen på ni minutter endte Earl Sweatshirt med at spise 10 minutter af mægtige Outkasts' sæt, og det blev for meget for det unge crew, scenen var nærmest forladt på dette tidspunkt.

Earl Sweatshirt blev i 2011 scouted af Tyler, The Creator grundlæggeren af Odd Future Wolf Gang Kill Them All, og han blev en del af Tylers "Odd Future" selv før sidstnævnte var en stjerne. I London sidste år havde han taget fænomenet Tyler med, som takkede ved at stjæle hele showet, i dag havde han kun Lucas med, og de fik aldrig rigtig leveret.