Suede : Suede, Stor Scene, Nibe Festival

Suede , Suede, Stor Scene, Nibe Festival

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

Et lækkert, lyserødt trommesæt er umiddelbart det mest iøjnefaldende, inden bandet går på scenen til tonerne af klassisk musik. Man fornemmer hurtigt, at der på en måde bare er god stil. Og Suede er i øvrigt et velklædt band.

Nibe-gæsterne er dog ligeglade. Da forsanger Brett Anderson som den sidste indtager scenen, er der kun begejstring at spore hos 20 af de forreste fans. Det virker allerede nu som en gentagelse af koncerten i skoven i 2007 (læs anmeldelse). Denne gang holder Brett dog masken og virker bare glad, tilfreds og taknemmelig hele vejen igennem. Som sagt - god stil.

De indledende numre vækker nu heller ingen begejstring hos publikum. Et par af dem var også de nyere og mere ukendte numre, som stammer fra Suedes comeback-album fra 2013. Desuden var Brett lidt svær at høre, og så hjælper cool attitude lige lidt. Lyden bliver dog markant bedre, og da "Trash", som koncertens fjerde nummer, flyder ud af højttalerne, lyder det lækkert. Og tydeligt.

Hiv og sving

Brett giver sig fuldt ud under hele koncerten. Han hopper og danser og slynger mikrofonen rundt. Men selv under "Animal Nitrate", der ellers har et meget whoa-venligt omkvæd, får han kun en mindre skare revet med. Øv. Det virker atter som en utaknemmelig opgave for Brett at spille på Stor Scene. Og det på trods af, at han og band har fået et fint time-slot med koncertstart kl. 21.30. Men ak. Nibe vil eller kan ikke.

Suede kan dog ikke klandres for manglende energi. Bevares, bandet er ikke just en flok Duracell-kaniner. Snarere tværtimod. Men det vejer Bretts optræden op for. Han går endda skridtet videre og ned til publikum. Kravler over gitteret og helt ud til Nibe-gæsterne, hvor han synger "The Drowners" med sine mest dedikerede fans.

Tilbage på scenen får vi "Killing of a Flash Boy", og hans lille tur ned på Hestepladsen har tilsyneladende virket for en stund. Der synes i hvert fald at være en større gruppe, som har fået lyst til at klappe med, da "Can't Get Enough" rammer øregangene.

Bandet leverer også en helt ny sang, som jeg ikke lige fangede titlen på. Der var dog tale om en ballade i bedste Suede-stil.

For lige at få publikums opmærksomhed tilbage, går Brett atter ned til dem. Han bliver denne gang i graven, mens han synger "For the Strangers" og uddeler krammere.

Det ordinære sæt rundes af med "Beautiful Ones", og det ender også med at være koncertens højdepunkt. Tydeligvis det nummer, som de fleste fremmødte havde ventet på. Nuvel, det var ikke sådan, at det hele lige pludselig stak af, men stemningen blev da løftet. Nu virker Nibe-gæsterne jo også mere satte end den evigt unge Mr. Anderson, der selv efter en times koncert kunne hoppe op og ned på scenegulvet. Det kunne de danske ølmaver næppe klare.

Hele uherligheden i Skalskoven blev lukket ned med "New Generation". "She's in Fashion" var det første af de to ekstranumre. Her forsøgte Brett forgæves at skabe fællessang, men det ville kræve en plads på første parket, hvis man skulle kunne høre nogen, der rent faktisk sang med. De fleste gæster havde nemlig for travlt med alt muligt andet end koncerten. Synd og skam. De der gutter på scenen gjorde det sgu ellers godt.