Trinelise Væring
Oh Purity

Trinelise Væring: Oh Purity

CD / Word For Word Records
Udgivelse D. 27.03.2014
Ivan Rod

Når jeg hører åbningsnummeret på danske Trinelise Værings nye album, Oh Purity, tænker jeg uvilkårligt, at hun ikke bare må være fortrolig med, men også optaget af Rickie Lee Jones og hendes univers. Så beslægtet med den amerikanske singer-songwriters materiale og udtryk er det komplekse og fint turnerede åbningsnummer på Oh Purity nemlig, at tankerne naturligt flyder i dén retning. Nummeret, Innocent Bystander, emmer af samme kvalitet og intensitet, som den man hører hos det amerikanske forbillede.

Det interessante er imidlertid, at Trinelise Væring allerede med albummets andet nummer bryder med forestillingen om, hvad det er, man er i gang med at høre. Og sådan er det hele vejen igennem det korte album, der samlet set kan genrebetegnes som indierock holdt sammen af en særegen arkaisk lyd i kraft af det internationalt sammensatte ensemble, Baroksolisterne, som ledes af den norske barokviolinist, Bjarte Eike. Kombinationen af de dybt fascinerende kompositioner/sange og den autoritative fremførelse gør Oh Purity til en i dansk sammenhæng unik udgivelse.

"Albummet" er udgivet – ikke på lp eller cd, men – på USB. Og dén USB rummer meget andet og mere end musik. Herunder en film: godt 38 minutters "dokumentar", som både indeholder kapelmesterens intro til værket og optagelser fra en live-performance, som – efter alt at dømme – er blevet skabt med henblik på "filmoptagelsen". Filmen er prof, både i lys, lyd og klip og fungerer i den forstand godt som forklarende element, om end den også må siges at være konventionel i sin karakter. Som helhed betragtet er kombinationen af musik, film og pressemateriale (som alt sammen findes på USBen) dog godt tænkt og anvendelig – hvis modtageren er promoter eller arrangører f.eks. Hver især vil elementerne også fungere på nettet. Alene derfor er set-up'et godt tænkt og udført.

Se en trailer til dokumentarfilmen "Oh Purity in Watching Landscapes":