Liars : Roskilde Festival, Avalon

Liars , Roskilde Festival, Avalon

Liars : Roskilde Festival, Avalon

Anmeldt af Lars Löbner Jeppesen | GAFFA

LA-bosatte Liars overrender ikke ligefrem landet, og derfor var forventningerne naturligt skruet godt i vejret før deres indtog på Avalon-scenen tidligt torsdag aften. For vi har her at gøre med en konstant forandrede enhed, der startede som et guitardrevet støjrockband i start-00'erne, men nu med syv album på bagen har udviklet sig til et grænsesøgende elektroband, der om nogen passer ind på det velrenommerede pladeselskab Mute.

Ligesom på artworket til deres seneste og i aften rigt repræsenterede udspil Mess er den australskfødte sanger Angus Andrew udsmykket med garn i alle regnbuens farver, her dog strikket til en ulden ansigtsmaske - ikke lige den mest oplagte hovedbeklædning årstiden taget i betragtning, men vi må heller ikke glemme, at bandmedlemmerne studerede på en kunstskole, før musikken blev deres kreative løbebane. Og hvilken løbebane, for få grupper evner samme autonome tilgang til musikken, der måske bedst kan sammenlignes med Fluxus-bevægelsen, hvor frygten for at træde ved siden af og gøre noget grimt i jagten på den sande Eureka!-følelse aldrig syntes at tynge bandet.

Når alt det pæne så er sagt, så var det desværre en lige lovligt punkteret party-ballon, der ramte Avalon. De lagde ellers hårdt ud med det seneste singleudspil Pro Anti Anti fulgt af Mask Maker, med de herligt foruroligende og surrealistiske linjer "Take my pants off, use my socks, smell my socks, eat my face off" og et bankende beat, der sad som nyrehug. Og det var netop med det nyere beat-orienterede materiale, hvor de hårde programmerede beats fik tilsat ekstra pondus af tæskende hårde livetrommer, at bandet kunne have leveret en mindeværdig og medrivende koncert.

Lige lidt hjalp det dog, og måske var det simpelthen bare for tidligt på dagen til at forsøge at banke en rave-fest op. Eller måske er Liars slet og ret bare bedst på plade? Det begrænsede publikumsfremmøde syntes i hvert fald ikke rigtigt at bide på, og det var kun de allerforreste publikummer, der synligt lod sig rive med af ellers så fyrige numre som den hæsblæsende Mess On A Mission og den punkede Plaster Casts Of Everything. En ting er i hvert fald helt sikkert, næste gang Liars slår turen forbi Danmark, ville en klubkoncert langt være at fortrække.