Dilated Peoples: Roskilde Festival, Arena

Dilated Peoples, Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Maria Therese Seefeldt Stæhr | GAFFA

Dilated Peoples er undergrundshiphop for kendere. Denne eftermiddag i den bagende sol i et propfyldt og støvet telt blev det afsløret, at Dilated Peoples-kendere - dem er der mange af i Roskilde.

Lige en tand for tilbagelænet
De tre LA-herrer DJ Babu, Rakaa og Evidence havde eftermiddagstjansen fredag eftermiddag på årets anden officielle RF14-festivaldag. Og det var lidt af en blandet oplevelse, der bød på både fest, tunge beats og noget, der mest af alt kunne minde om en god søndagsstener, for i bedste undergrunds-hiphopånd var det som om, de ikke liiige havde lavet en sætliste til dagens koncert.

Der er ikke noget dårligt i at tage det hele, som det kommer (hvis det var det der var tilfældet), men faren er, at det kan bølge lidt for meget - og nogle gange helt miste pusten og få folk til at gå videre. Der er altid et andet beat, der brager af sted lige i nærheden.

Fra højdepunkt til nulpunkt på 60 sekunder
Og det skete desværre et par gange, at koncerten på en eller anden måde tabte pusten. De lagde godt fra start - der var fart på, energien var mere end god, og både rappere og DJ viste, hvorfor de har været savnet. De forstår virkelig at spytte ord af sted, og selv om de kun var to rappere og en dj, så føltes det på ingen måde, som om de var amputerede. De forstod at fylde både scene og lydbillede ud. Og hvis de dog bare kunne have holdt den energi gennem de 75 minutter koncerten varede, så havde det været en fantastisk koncert.

Men de hoppede lidt rigeligt ind og ud af dette. Nogle gange overlod de scenen til deres dj, DJ Babu - hvilket heldigvis fungerede super godt det meste af tiden. Der var tidspunkter, hvor han trak beatet lige en my for langt, så det ramte noget, der føltes kedeligt, men det var småting i det store billede. Det der virkelig væltede læsset var, da de nåde 55 minutter ind i koncerten - de havde virkelig pumpet den op på det tidspunkt - og så var det, som om de var i gang med at takke af. Men det, de valgte at gøre, var i stedet at præsentere noget af deres nye materiale. Ikke det mest oplagte tidspunkt at smide noget helt nyt på banen, og resultatet var da også derefter - energien væltede ned.

Når de er gode, er de rigtig(!) gode
Men de kom efter det, og efter et kvarters introduktion til nyt (som med garanti nok skal vække begejstring, næste gang de kommer på besøg), trak de Back Again op af hatten, og det fik folk til at stimle sammen i og uden for teltet, og stemningen sluttede som det startede: helt på toppen. For udfald til trods er de gode til at lave en fest, og gode til at få det til at føles intimt på en undergrundscool måde - selv om det er udendørs i under en tætpakket teltdug.

Dilated Peoples er en sjov trio - men de er også en talentfuld en af slagsen. Især Evidence får publikum med, og da han spillede et par rigtig tunge, hårdtpumpede tracks fra sine soloudgivelser, fik publikum for alvor armene i vejret og stemmebåndene sat i svingninger. De har en dejlig underspillet tilgang til deres popularitet og holder fast i at være undergrund og independent. At de så måske nogle gange bliver lidt for underspillede, er nok i virkeligheden en del af charmen. Uanset hvordan man vender og drejer det, fik de dog vist hvad de kan, og de fik bevis for, at de i deres fælles konstellation har været savnet.