Rob Zombie : Roskilde Festival, Orange Scene

Rob Zombie , Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Kristian Alsing | GAFFA

Rob Zombie er en multi-kunstner, men når han gør noget, så fokuserer han. I aften lagde han Orange Scene i det store rock-svøb. Bandet startede med en dejlig tung version af Teenage Nosferatu Pussy, og de kiggede sig ikke tilbage efter det.

Det hele er pakket i godt med udstyr, basisten er en tro kopi af Jack Sparrow, og selv publikum ankommer med det store gear. Rob (eller Robert Cummings) ligner et mix mellem troldmanden (den hvide af dem) fra "Ringenes Herre" og Leatherface fra "The Texas Chainsaw Massacre". Det eneste, der virker lidt malplaceret, er det ret så tynde fyrvækeri og hans karate-hiphop-show-dans, men begge ting kan man sagtens tilgive bandet, for de er mega-underholdende!

Metal, metal, metal – ingen omveje!

Dead Radio fortsætter, og nu spilles der på en kraftigt lysende guitar, og folk er godt underholdt med firarmede skelet-mikrofon-højttalere og anden god gas. En lang trommesolo bliver til James Browns I Feel Good, for første gang hørt med dobbeltpedal. Rob benytter Rock Mother som endnu en glimrende undskyldning for at at få publikum i tale. Fra første færd har bandet fanget publikum (typisk med et stort grin på læberne). Publikum har som nævnt valgt at klæde sig ud, og unge piger malet som King Diamond og en fætter med den vilde gasmaske bliver en del af showet (som det viser sig bliver filmet til tv, eller i hvert fald hvis man skal tro på mr. Zombie). Således står Robs musik aldrig alene, og det klæder den, selvom de tunge riffs kan bære en del på egen hånd.Ond rock fra start til slut

Numre som Never Gonna Stop (the Red, Red Kroovy) og Diamond Heads Am I Evil? leder ganske ganske sikkert det feststemte publikum ud i en heftig circle mosh. Inden længe er zombien iklædt et kæmpe dansk flag, som en publikummer angiveligt har kastet op på scenen, og med en joke om at tæve deres eneste britiske crew-medlem for uafhængighed spiller Rob Zombie 1973-sangen We're an American Band af Grand Funk Railroad - da det jo som bekendt er 4. juli og dermed USAs nationaldag. Bandet leverede i den grad rock and roll, og med store smil og små lokale berusede mosh pits hele vejen op ad bakken på Orange Scene har Rob Zombie gjort præcis, hvad han kom her for – underholdt og det med et helstøbt show.