Omar Souleyman : Roskilde Festival, Apollo

Omar Souleyman , Roskilde Festival, Apollo

Anmeldt af Jesper Buhl | GAFFA

Hvordan skal man anmelde en koncert, hvor man på ingen måde aner, hvad sangeren synger om? Denne anmelder kan kun ganske få, og ikke særlig stuerene, gloser på arabisk, så det er med visse forbehold, dette skrives.

Sprogbarrieren viste sig dog kun at være et mindre problem, for det, der overskrider den, er beatet, festen og de heftige, arabiske melodier, Omar Souleymans musik bringer til torvs. Den syriske sanger stod foran sin dj iført traditionel arabisk klædedragt, djellaba og tørklæde – et look, han nærmest har gjort til sit varemærke – og det var både koncertens styrke og svaghed, at den syriske sanger havde meget lidt staffage at spille med.

Det klare fokus på festen og på at få flyttet dansefødder faldt i god jord hos det ganske talrigt fremmødte publikum, men denne signatur savnede live-instrumentering. Et mere traditionelt band-setup ville nok have sendt festen op i et højere gear, og det minimalistiske setup gjorde, at Omar Souleyman lidt bare var nødt til at stå og se passivt til, i de ellers fine, instrumentale passager.

Det er fascinerende, så fint de mellemøstlige musikalske troper lader sig oversætte til en technoid, vestlig tradition. Man kunne fristes til at sige, at det ville være rart, hvis alle kulturmøder mellem Vesten og Mellemøsten forløb så harmonisk. Desværre er det ikke tilfældet, men det forhindrede ikke pladsen foran den oppustelige Apollo-scene i at feste igennem.

Titelnummeret fra det Four Tet-producerede album Wenu Wenu var det, der imponerede mest, men det var svært ikke at stå tilbage med en følelse af, at vi kunne have fået en meget federe koncert, hvis ambitionsniveauet havde været en anelse højere. Og det er ærgerligt, for Omar Souleymans materiale er faktisk godt nok til, at man kunne have skabt en langt bedre koncertoplevelse, uden at det ville være gået ud over den umiddelbare fest.