Elton John: Elton John, Skovdalen, Aalborg

Elton John, Elton John, Skovdalen, Aalborg

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

Måske tre stjerner er for meget. Måske passende nok. Publikum fik jo, hvad de kom for. Eller gjorde de? Til tider var jeg meget i tvivl. De virkede nu mere interesserede i de kolde øl i det lune vejr, mens Elton John bare sørgede for dyr baggrundsmusik.

Faktum er, at Elton på en måde tabte store dele af publikum tidligt i koncerten. Den gode Sir og band starter instrumentalt med "Funeral for a Friend", som fortsætter i "Love Lies Bleeding". Både Elton og band er klædt pænt på til aftenen - Elton i en blå glimmerfrakke. Sceneopsætningen er simpel med to store trommesæt og så et lysshow, der først kom til sin ret i den afsluttende del af koncerten.

Mens Eltons fingre endnu kan danse op og ned ad tangenterne, så virker hans stemme noget slidt. Måske en sommerforkølelse? Han trænger generelt ikke særligt godt igennem, og lydvolumen, især på de bagerste rækker, giver ikke just en følelse af at være til stede til en koncert.

Hitparaden starter med "Bennie and The Jets", som vækker genkendelsesglæde hos nogle spredte fanflokke. Der bliver fulgt op med "Candle in the Wind", og det skar i hjertet… at Elton og band havde reduceret nummeret til en omgang suppe-steg-is. Det lød så forlorent.

Flad lyd og ligegyldig attitude

Jeg ved godt, de har spillet den stort set samme sætliste et par gange om ugen de seneste måneder, og flere af numrene i flere år, men manglende spilleglæde må ikke gå ud over publikum.

Jeg havde ingen forventninger om en spraglende og overgearet Sir, men med de instrumentale evner, han og band besidder, kunne man måske tilføre enkelte numre et lille twist. Men ak. Det var "another day at the office" for Elton. Han var fåmælt og rejste sig kun et par gange fra sit flygel for lige at vise fjerene frem for de fremmødte. Ellers var han og flygel nærmest boltet fast i venstre side af scenen, hvilket gjorde det svært for flere at se giraffen.

Elton viste dog også gode takter under koncerten. Han fremførte pianosoloen i "Levon" med, en slags, entusiasme. Det lød godt, selvom soloen til tider druknede i trommerne. Lidt mere volumen på klaveret ville have hjulpet. Og jeg stod under dette nummer helt fremme ved højttalere og scene.

Jeg fortrak mig atter til de bagerste rækker under "Tiny Dancer", der blev indledt flot. Men den flade og for polerede lyd fra bandet trak dog også magien ud af dette nummer. Min personlige favorit "Rocket Man" forekom også alt for svag.

"I Guess That's Why They Call it The Blues" lød til gengæld ganske forfriskende. Det var tiltrængt. Måske det var regndråbernes skyld. Og "Sad Songs" fik både mig og flere til at vugge lidt i kroppen. Nu lød det endelig også som om, Elton var kommet på scenen. Endelig kunne man høre hans unikke stemme.

Storhittet "Don't let The Sun go Down on Me" fik det dog atter til at lyde som om, at solen var gået ned for Elton. Trist. Han og bandet forsøgte så at skabe lidt fest med "The Bitch is Back" og "I'm Still Standing", hvor der også blev gjort mere brug af scenelyset. Det var dog bare for sent. Og det fungerede tilsyneladende mest for de mennesker, der havde placeret sig så tæt på Elton som muligt.

Da "Saturday Night's Alright for Fighting" lukkede for det ordinære sæt, holdt Elton og band kun en kort pause, før de kom tilbage og dedikerede "Your Song" til alle gæsterne. Det andet og sidste ekstranummer blev "Crocodile Rock". Absolut ikke et nummer, jeg er glad for, men det var koncertens højdepunkt, da publikum livede mærkbart op og Elton her fik skabt lidt fællessang - eneste gang under koncerten.

Men interaktionen med publikum var generelt meget begrænset. Og hele showet havde kun få og korte stærke momenter. Der manglede nerve og energi. Måske en indendørs stolekoncert havde været bedre. Eller måske han har haft for mange af dem i Vegas og siden mistet gnisten. Jeg ved godt, at Sir Elton John er en legende, og jeg sætter selv stor pris på hans musik. Men når man vil have så fed en hyre, at arrangørerne bliver nødt til at tage 800 kr. i entré, så må man gerne give bare lidt mere af sig selv.