Klumben & Raske Penge: Roskilde Festival, Orange Scene

Klumben & Raske Penge, Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Maria Therese Seefeldt Stæhr | GAFFA

Lad mig bare være ærlig - jeg var skeptisk forud for denne koncert. Et dansksproget reggae-/dancehallnavn på Orange Scene søndag eftermiddag? Det virkede umiddelbart som en lidt vovet booking. Men jeg må lette gevaldigt på hatten, for hurra for en fest, de fik lavet.

Roskilde vil ha' et dancehall-geni
Der var fart over feltet fra første sætning. Både Klumben, Raske Penge og deres smækre band 80'erne (ja, det hedder de) var mere end klar til at gå på scenen og give den alt, hvad de havde i sig denne varme, solbeskinnede søndag eftermiddag. En eftermiddag, hvor det nok kunne være fristende for mange at søge ind i skyggen og måske få en lille eftermiddagslur. Det var bare slet ikke sådan en koncert, der var på trapperne.

Det var meget tydeligt, at musikerne havde glædet sig til at stå på selveste Orange Scene, og den glæde blev med det samme omsat til bunker af energi, der væltede ud over det danseklare publikum. Der var en rigtig fin vekselvirkning mellem de to herrer, og rent tempomæssigt supplerer de hinanden på en virkelig god måde. Klumbens stil er lidt tilbagelænet i modsætning til Raske Penge, der mest af alt bare drøner af sted.

Graffitimalere og hjemmelavede politibiler
Og det var generelt temaet for koncerten: fart. Energi. Og masser af forskellige elementer - uden at det blev hverken rodet eller underligt. I Klumbens Nat på Nørrebro kom et hjemmelavet salatfad "kørende" ind, og der var ikke noget mere naturligt i den sammenhæng end at sikre at den både blev tagget af de to hovedpersoner og ellers malet færdig af graffitimalere. Det gjorde det dejlig uhøjtideligt, men uden det virkede useriøst. For jo, det var da en lidt komisk bil, men det var en fed feature med de to graffitimalere - det er imponerende hvor hurtigt de får forandret sådan en "bil" til noget helt andet og meget cool.

Det, der kunne have været en udfordring i forhold til sproget blev på den måde ikke til en udfordring, for deres show flød som smurt, bandet spillede mere end lækkert, og deres fælles energi og glæde smittede af på alle - uanset nationalitet. Ud over dette havde de også producer og rapper TopGunn på et par korte visit, og især Dolly skabte begejstring.

Der, hvor der så manglede lidt var på lyden. Det er selvfølgelig en vanskelig faktor, som er svær at klandre bandet for, men uanset hvad så har det en betydning. Og når de nu rent faktisk havde både blæsersektion og tre korsangere med, var det en skam, der ikke blev justeret på lyden, så de også kunne høres ordentligt. Endelig var der enkelte numre, der måske blev en tand for stille. Det var ikke, fordi koncerten ikke var godt skruet sammen, det var bare, som om det fungerede meget bedre for publikum, når de skabte en fest. Som de eksempelvis gjorde med Faxe Kondi - for bare at nævne en enkelt.

"Tænk at få lov at spille vores reggae på Orange"
Men det var småting, der stak ud som mindre gode. Generelt var det en meget vellykket koncert, d'herrer (og damer) diskede op med. De formåede at samle en masse festglade mennesker til en (mestendels) meget dansevenlig koncert, og de fik i den grad sat streg under, at det ikke var en vovet booking. De fik også vist, at man sagtens kan gennemføre en koncert på dansk på Roskilde Festivals største scene - både numre og snak imellem - uden at den mister gejst eller publikum. Og som en afsluttende kommentar til deres højttænkning: "Tænk at få lov at spille vores reggae på Orange" er der kun at sige, at det er deres egen  fortjeneste. De fik det til at føles som det mest naturlige i hele verden. Tak for det.