x
Children of the Light Trio: Betty Nansen Teatret, Copenhagen Jazz Festival 2014

Children of the Light Trio, Betty Nansen Teatret, Copenhagen Jazz Festival 2014

Children of the Light Trio: Betty Nansen Teatret, Copenhagen Jazz Festival 2014

Anmeldt af Ivan Rod | GAFFA

Bag det besynderlige navn, som ganske vist refererer til aldrende Wayne Shorter, befinder sig tre midaldrende jazzmusikere – pianisten Danilo Perez (billedet), bassisten John Patitucci og trommeslageren Brian Blade. Sammen med Wayne Shorter udgør de Wayne Shorter Quartet. Uden Wayne Shorter udgør de Children of the Light Trio – en lille gruppe af – ikke "children", men – rutinerede musikere, som alle føler, de står i gæld til Wayne Shorter, fordi han til stadighed formår at udfordre og bringe dem ud af komfortzonen.

Søndag gav trioen to koncerter i Betty Nansen Teatret. I den første af disse, som jeg så og hørte, bragte de tre – uden Wayne Shorters fysiske tilstedeværelse – i dén grad sig selv ud af komfortzonen. Nok havde de tre nogle kompositoriske udgangspunkter for flere af deres numre, men det var helt klart kun udgangspunkter, for improvisationen var i højsædet og teknikken var for ingen af de tre en hindring for udfoldelse. Måske var Wayne Shorter imaginært tilstede. Komfortzone var det i hvert fald ikke!

Dels var de tre musikere sublime hver for sig. Især brillerede den ydmyge, men teknisk uhyre dygtige trommeslager Brian Blade. Men også Danilo Perez – som helt åbenlyst var uofficiel kapelmester – brillerede med udfordrende oplæg og indspark, mens John Patitucci stod som en fast støtte midt imellem de to. Dels viste de tre sig – måske netop på grund af Patituccis position – at skabe et både levende og sammenhængende hele, der i den grad gav mening. Trioen søgte ikke det smukke, heller ikke det grimme, men den søgte det uventede, det energiske, det uforudsigelige – og i dét felt åbnede verden sig med Blades eminente anslag, Patituccis åbenlyse tyngde og Perez' parathed til omstilling. Musikken voksede mellem de tre og tydeliggjorde, hvad de havde ment, når de i liveinterviewet forud for koncerten havde understreget, at de stadig var nysgerrige og optaget af at finde nye veje i musikken. Den første af de to søndagskoncerter i Betty Nansen Teatret var simpelthen forrygende flot.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA